Plattelandsdistributie: hoe doen we dat straks?

In 2040 woont en werkt zo’n 70% van de wereldburgers in steden. De toenemende verstelijking en de opkomst van megasteden wereldwijd heeft grote invloed op de fijnmazige, stipt-op-tijd en veilige bevoorrading van steeds kleinere eenheden in steden (consumenten, winkels, small-office-home-office en horeca), maar ze hebben ook een negatief effect op de duurzaamheid in die steden (door onder meer fijn stof en onveiligheid).

De stad

In 2040 zullen steden via stedelijke distributiecentra aan de rand van de stad met schone, stille en veilige voertuigen worden bevoorraad. Deze distributiecentra krijgen ‘cross dock’ geleverd door gedeelde distributiecentra van producenten die gezamenlijk hun dikke stromen, op gunstige tijdstippen, naar de randen van de steden brengen via de weg of het water. Andersom, zullen retourstromen uit de steden ook via de randen van de stad worden geregeld. Tot zover is alles voor de stadsbewoners goed geregeld.

 

Het platteland

Maar het platteland lijkt in alle logistieke plannen een vergeten gebied... ook die laatste 15% Nederlanders die daar wonen hebben voeding, zorg, pakjes en diensten nodig. Langzaamaan verdwijnen winkels en andere voorzieningen van het platteland. Ik ben benieuwd wie er creatieve plannen heeft voor de bevoorrading van het platteland!

 

Walther Ploos van Amstel.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Frank van Oirschot
Hoi Walther,

Ga graag in op je verzoek te reageren.

Wat me als eerste opvalt is dat jou primaire zorg voor 2040 de distributie van voedsel is. Mag ik hieruit concluderen dat je er van uitgaat dat het met de productie wel goed zit? Dat laatste is namelijk waar de meeste wetenschappers en beleidsmakers zich veel meer zorgen over maken. Overigens een probleem dat in mijn ogen opgelost kan worden door betere planning van productie, nieuwe productiemethoden, andere consumptiepatronen en effectievere benutting van het voor consumptie beschikbare voedsel.
Het is mijn voorspelling dat continue verbetering en optimalisatie de komende 25 jaar in potentie tot drie keer de huidige wereldbevolking te voeden is. Kortom, veel meer dan de verwachte bevolkingsgroei.

Het logistiek probleem wat je voor 2040 agendeert is een in mijn ogen een zeer goed te voorkomen probleem. Het zal naar mijn verwachting reeds over 10 a 15 jaar structureel opgelost zijn. Zowel duurzaam transport middels duurzame energiedragers ((nano-)batterij, waterstof, etc.) als duurzame productie (wind, bio, hydro, geo, aardwarmte etc.) zullen in basis zorgen voor een oplossing.
Ik neem aan dat je schrijven het doel had discussie uit te lokken, kan me niet voorstellen dat een wetenschapper als jij de mogelijkheden van technologische vooruitgang zo somber inziet :=)

In combinatie met een intelligent agent based logistiek plansysteem zal met significant mindere inzet van energie per kg product de logistiek georganiseerd worden. Zoals je weet zetten we bij www.deversbezorger.nl stappen in de richting van deze (zelf-)organisatie gebaseerde inrichting van logistieke systemen.

Zie graag je uitnodiging voor een debat tegemoet!

Groet,

Frank