Precisie-logistiek vraagt om precisie-voorraadbeheer

Afspraak is afspraak. Klanten verwachten precisie-logistiek. In een keer compleet, en op tijd, leveren: OTIFNENC. Dat vraagt steeds meer van het voorraadbeheer van webwinkels en omni channel retailers. Op Logistiek.nl schrijft Walther Ploos van Amstel over precisie-voorraadbeheer.

Steeds meer bedrijven bieden hun klanten opties voor levering. CoolBlue biedt vandaag besteld, vanavond geleverd. In de bouw geldt vandaag besteld morgen tussen 7 en 9 af geleverd op de bouwplaats, ik wil mijn pakje vanavond nog kunnen afhalen bij het pick-up-point.

Een paar jaar geleden stonden de vakbladen vol met artikelen over ‘onthaasten’ in logistiek. Vergeet het maar. Webwinkels bieden ons steeds meer opties. Vandaag besteld vanavond geleverd, vandaag besteld morgen tussen 8 en 10 geleverd, ik wil mijn pakje vanaf 12 uur kunnen afhalen bij het Kiala punt. Het moet allemaal nog sneller en nog nauwkeuriger. En, afspraak is afspraak. We betalen er immers voor.

Compleet

Onderdeel van die afspraak is een complete levering van mijn bestelling. De kunst is om precies de juiste voorraad op de juiste plek te krijgen. Dat is niet eenvoudig. Wat je nu ziet, is dat retailers in een omnichannel-omgeving voorraden van hot naar her slepen en hun winkelvoorraad kannibaliseren terwijl de magazijnen verder vol lopen. Retailers beheersen de voorraad niet vanuit een perspectief.

De schommelingen in de vraag in de webwinkels zijn groter dan in de winkels. De voorspelbaarheid is slechter. Pijnlijk is het als nieuwe, en misschien wel eenmalige, consumenten online ook nog eens met de meest populaire producten aan de haal gaan. Bovendien, wie heeft er inzicht in de voorraden die nog van consumenten terug komen over 2 of 3 weken?

Balanceren van vraag en aanbod

De webwinkel van Albert Heijn speelt het voorraadbeheer op Champions League niveau. Hun ordercompleetheid is extreem hoog. Zelden mis ik een artikel in mijn order met 50 tot 60 verschillende producten. Het kan dus wel…

Een goede omi-channel aanpak van voorraden vereist een nauwkeurige en frequente planning, besturing en transparantie van alle voorraden in het logistieke netwerk; waar zit de voorraad, wat is de actuele vraag en wat wordt de vraag in de komende dagen of zelfs uren. En, nog belangrijker, moeten we de vraag actief gaan bijsturen en welke klanten geven we dan voorrang? Dat moet je niet een keer per week doen, maar elke minuut van de dag en nacht.

Voorraadbeheer is eigenlijk een dom woord. Voorraadbeheer dweilt waar de kraan open staat. Het gaat natuurlijk om het regisseren van de vraag en aanbod, de voorraden ontstaan als je dat niet goed doet. Dat is ‘sales and operations planning’. Aan passende ICT en een goede organisatie met de beste planners ontbreekt het vaak. De logistiek, de inkoop en de ‘sales and operations planning’ zijn per distributiekanaal geregeld of, nog erger, er worden zelfs geheel aparte voorraden aangehouden.

Is uitbesteden een optie?

Retailers met een goede ‘sales and operations planning’ bewegen sneller mee met de steeds vluchtigere vraag in de verschillende distributiekanalen. Slim navigeren, natuurlijk samen met je leveranciers, is een kritieke succesfactor voor omnichannel retailers. Dat is toch een ‘vak apart’. En, een vak apart leent zich misschien juist voor uitbesteding: coordination-as-a-service (CAAS). De vraag is of voorraadbeheer echt jullie kerncompetentie is… of laat je het beter aan een expert over? Ik ben benieuwd wat je van de Nationale Voorraadtest maakt!

Walther Ploos van Amstel.

Born: Logistiek.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>