De NSA op de logistieke werkvloer?

Elk jaar worden er 150 miljoen vrachtbrieven opgesteld in Nederland. Dat is een obstakel als je ketenprocessen wilt versnellen, beter op elkaar wilt laten aansluiten en goedkoper wilt maken. De elektronische vrachtbrief komt er snel aan. Met Transfollow kunnen afzenders, logistieke dienstverleners en geadresseerden straks met één uniforme en gestandaardiseerde koppeling tussen systemen een vrachtbrief opstellen, uitwisselen en ondertekenen. Dat spaart zeker een miljard euro per jaar.

 

Met papierloze processen worden logistieke ketens transparanter. Maar hoeveel transparantie kunnen die ketens aan? Dat vraagt Walther Ploos van Amstel zich op Nuzakelijk.nl af...

Open en transparant

Processen tussen bedrijven worden stap-voor-stap papierloos. Dat lijkt goed nieuws. Echter, de toenemende transparantie gooit hele sectoren van de een op de andere dag op de schop. Kijk maar eens naar Amazon, die nu ook kantoorartikelen verkoopt. Amazon maakt het het leven van de traditionele kantoorartikelenhandels zwaar. En, wat te denken van het succes van CheapCargo.com? Jouw pakje, met de beste aanbieder, tegen de laagste prijs naar de andere kant van de wereld. De spionnen van de NSA weet zelfs wereldleiders via achterdeurtjes hun meest intieme geheimen te ontfutselen

Er is eigenlijk geen sector waar transparantie niet de nieuwe norm is. Die transparante gaat steeds verder, letterlijk dieper, in de systemen van de ketenpartners.

Interface?

Traditioneel werden gegevens tussen systemen uitgewisseld via een interface; de Business Application Programming Interface (BAPI). Het systeem werd omsloten met veilige, hoge hekken; tot hier en niet verder. Geen wijdopenstaande achterdeurtjes...

Vandaag gaat de gegevensuitwisseling tussen systeem veel verder. Met een application programming interface (API) kan de gebruiker zelfs gaan schatgraven in de onderliggende data in de systemen van de ketenpartners. De hekken zijn weg.

Wie zou dat niet graag willen? Je kunt de voedselveiligheid in de hele keten volgen, je ziet precies of de transporteurs wel echt die kilometers heeft gemaakt die op de rekening staan en je kunt precies zien welke verkooppunten succes hebben met een nieuw product. De API is het nieuwe Paard van Troje.

De voorstanders stellen terecht dat juist het delen van procesgegevens met een API pas echt waarde biedt om processen te verbeteren. De extra waarde zit in sneller, en succesvoller, introduceren van nieuwe producten, een betere gezondheidszorg thuis en meer duurzaam transport en distributie.

Weerstand

Open en transparante data roepen echter ook terecht enige weerstand op. De bestaande instituties laten zich niet graag de kaas van brood eten nu iedereen in hun keuken kan rondneuzen. Het besef dat ze met ‘big data’ op goud zitten begint langzaam bij hun door te dringen. Wantrouwen is dan een slechte raadgever. Waar twee honden vechten om een been… Je zult daarin dus als bedrijf een positie moeten bepalen.

Of, wordt de logistieke wereld straks gedomineerd door de grote ketenregisseurs? Bepalen Mercedes-Benz European Transport Services, Google Retail, MeteoConsult Martime Planning en TomTom Travel Services straks het wereldwijde speelveld?

Ik vraag me of er geen nieuwe regels voor het marktspel tussen aanbieders en kopers nodig zijn. En, wie bewaakt er straks nog het belang van consumenten en kleinere ondernemers?

Het is de hoogste tijd dat Neelie Kroes zich gaat buigen over die API’s en de BAPI’s en de gevolgen voor de werking van markten.

 

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>