Elektrisch vrachtvervoer: wat zijn de lessen uit FREVUE project?

Op de warmste 21 juni sinds 1976 werd in Londen de afsluitende conferentie van het FREVUE-project gehouden. FREVUE staat voor: Freight Electric Vehicles in Urban Europe. In dit 4-jarige project werden in acht Europese steden zo’n 80 elektrische vrachtvoertuigen gemonitord, variërend van bestelauto’s van circa 3,5 ton tot grote trucks van 18 ton.

In het project stonden vier thema’s centraal: techniek, economie, sociale en omgevingsfactoren, en politieke/overheids mogelijkheden. In de techniek is nog het grootste probleem dat er (nog steeds) geen OEM’s elektrische vrachtwagens leveren. Veelal worden dieselvoertuigen in kleine aantallen omgebouwd waarbij service en betrouwbaarheid dan eerder een knelpunt zijn.

Techniek

Uit de inventarisatie kwam ook naar voren dat bereik op zich geen probleem is: de routes worden er op aangepast. Er is behoefte aan fast chargers waarmee je in een half uur (lunchtijd) weer op 80% batterijlading zit. Uit de monitoring kwam naar voren dat rijgedrag zo’n 20% van het verbruik bepaalt: op korte routes ligt het verbruik hoger want men komt toch wel weer thuis, als het kritisch wordt verandert het rijgedrag.

Economisch hebben alleen de kleinere voertuigen, (circa 3,5 ton) een sluitende businesscase. Voor de middelgrote (3,5-8 ton) en grote (>10 ton) vrachtvoertuigen zijn de investeringskosten te hoog om binnen tien jaar terug verdiend te worden. Vrachtvervoer levert een significante bijdrage aan de emissies in de stad en is lastig te verduurzamen.

London

Alle stakeholders staan positief tegenover elektrisch vervoer. Vanuit de politiek zijn er verschillende instrumenten en maatregelen mogelijk. In Londen is er inmiddels een emission charge. Een ander voorbeeld is de ultra low emission zone (ULEZ) die door burgemeester Khan van Londen op dezelfde dag bekend werd gemaakt. Uiteindelijk zullen in Londen gebieden met low emission, zero emission tot no vehicles komen.
In 2050 moet Londen helemaal zero emission zijn. Onderdeel van de ULEZ is de extra belasting van 100 pond per dag voor diesel vrachtvoertuigen die niet aan Euro6 norm voldoen. De emission charge op conventioneel vervoer maakt de business case voor elektrische voertuigen wel meteen een stuk beter.

 

UPS

UPS heeft een groot distributiecentrum dicht bij het centrum van Londen dat ze aan het verduurzamen zijn. Ze zijn begonnen met 10 elektrische vrachtwagens en zijn op weg om daar 60 van te maken. Daarvoor was wel een verzwaring van de netaansluiting nodig, een behoorlijke investering. Om verder te kunnen elektrificeren zijn ze bezig met smart charging technieken zodat ze met de huidige aansluiting tot 170 vrachtwagens kunnen laden. Voor deze nieuwe ontwikkelingen zijn zeker nog overheidssubsidies nodig. Het laden gebeurt ’s nachts, overdag zijn de stops te kort om bij te kunnen laden. Naast smart charging denken ze ook na om extra batterijen overdag op te laden en die ’s nachts in te zetten om de vrachtwagens op te laden. UPS heeft er bewust voor gekozen een voortrekkersrol te vervullen: “Elektrificatie is niet makkelijk, maar onvermijdelijk”.

Meer informatie is te vinden op de website van FREVUE: http://frevue.eu/ of bekijk hier de presentatie: http://frevue.eu/wp-content/uploads/2017/03/FREVUE-21-June-2017_slides.pdf

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>