Er zal steeds minder uit de pomp gaan stromen

Bovag, de brancheorganisatie voor ondernemers in de mobiliteitssector, verwacht dat er dit jaar 7% minder diesel uit de pomp stroomt. Bovag is boos over de accijnsverhoging van staatssecretaris Wiebes van Financiën. Nederlanders zouden massaal over de grens tanken.

Walther Ploos van Amstel schrijft erover in Het Financieele Dagblad van 29 augustus 2014:

Tankstations langs de grens verkochten in april dit jaar 40% minder diesel dan in 2013. Dat is zorgwekkend als je daar pomphouder bent. Het is terecht dat Bovag de staatssecretaris hierop aanspreekt.

De cijfers van Bovag roepen echter ook vragen op. Het prijsverschil aan de pomp verklaart niet de grote volumedaling. Van de diesel gaat 70% naar vrachtwagens en bestelwagens. Dan zou dus 1 op de 10 vrachtwagens en bestelwagens nu vaker over de grens tanken dan voorheen. Dat is niet geloofwaardig. Transport en Logistiek Nederland komt met realistische cijfers. Transporteurs tanken 20% vaker over de grens dan ze voorheen ook al deden.

In België en Duitsland is de afzet van diesel ook gedaald. Dat is vreemd, toch? Als we massaal daar tanken, dan had de afzet daar toch moeten stijgen? Al enkele jaren daalt het dieselverbruik. Deze trend lijkt zich door te zetten. De wegtransportsector heeft ingezet op zuiniger rijden. Getrainde vrachtwagenchauffeurs sparen 4% tot 6% brandstof. Bovendien plannen de transportondernemers steeds beter; minder lege kilometers met vollere vrachtwagens. Of, zouden pomphouders een eerder prijsvoordeel vergeten zijn, waarbij buitenlandse transportondernemers juist in Nederland kwamen tanken?

Ook consumenten kopen minder benzine en LPG. Misschien komt het door elektrisch rijden, meer kilometers in hybride voertuigen of gewoon zuiniger te rijden. Zelf sta ik nog maar een keer per maand aan de pomp met mijn hybride Lexus die 1 op 18 rijdt. Vorige week meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek nog dat jongeren steeds minder vaak een auto bezitten en de fiets en het openbaar vervoer kiezen. Deze trend is enkele jaren geleden ingezet.

Als we minder, zuiniger en schoner rijden dan heeft dat gevolgen voor iedereen die nu nog zijn boterham verdient met automobiliteit. Of het nu om pomphouders gaat, garagebedrijven, leasemaatschappijen, projectontwikkelaars of wegenbouwers. Dan past het Bovag niet om enkel naar de staatssecretaris te wijzen. Bovag zou moeten aandringen op een Europees accijnsbeleid om zo onnodige brandstoftoerisme te voorkomen.

Walther Ploos van Amstel is universitair docent Vrije Universiteit.

 

Foto: Mike Schellekens

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Boudewijn van Bochove
Lid sinds 2019
Ik denk dat Walther gelijk heeft. Tevens vind ik dat naast het accijnsbeleid ook het overige mobiliteitsbeleid Europees geregeld moet worden. Nu worden al die zwaar gesubsidieerde hybride auto's binnen 5 jaar massaal geëxporteerd en wordt het doel om groener te worden misschien wel gehaald maar is het effect hiervan in Nederland veel minder dan gedacht. Kortom we sponsoren vooral de exportprijzen van 2e hands hybride auto's met het Nederlandse beleid. Ook maken we ons druk over oneerlijke concurrentie van Poolse zzp-ers die hier rond rijden zonder wegenbelasting te betalen. Als naast de accijnsbelastingen nu ook eens alle mobiliteits maatregelen zoals BPM heffing, milieuheffing (CO2) en niet te vergeten de motorrijtuigenbelasting nu eindelijk eens echt Europees geregeld zouden worden.....ik pleit hierbij voor belasting op gebruik ipv op bezit. Dan zijn gelijk de oldtimer en grijskenteken maatregelen ook niet meer nodig.