Fair Trade: niet echt transparant?

Door: Gepubliceerd op 20 feb, 2010 in de rubriek Gastcolumns
Kennisbank onderwerpen: Logistiek & Supply-chain management, Duurzaam

Opleiding

Boek van de week

Ik ben een fan van de KVW. Bospaddenstoelensoep met nog geen hele paddenstoel erin. En bosvruchten komen helemaal niet uit een bos. Slakkegel? Blijkt dierenmishandeling te zijn. Scampi’s, gamba’s en jumbogarnalen? Allemaal uit een enkele kweekvijver. Zeezout? Alle zout is zeezout… Leerzame afleveringen! KVW is echt gek op consumenten. En hoe triest zijn vaak de reacties van de industrie.Op SCMonline kijkt columnist Hendrik-Jan de Wit kritisch mee: ‘Het simpel nalopen van de supply chain van artikelen levert leuke televisie op. Dat laat het RVU-programma Keuringsdienst van Waarde zien. Zo kreeg de televisiekijker in twee afleveringen te zien hoe het zit met die handgemaakte trui van Gant. En laatst is het ‘fairtrade’ keurmerk van bloemen onder de loep genomen. Het blijft mij verbazen om te zien hoe grote organisaties de deuren potdicht houden voor dergelijke televisieprogramma’s. Consumenten worden veel mondiger, hebben steeds meer macht, niet in de laatste plaats door internet. Dus waarom zou je niet die fabriekspoorten openen……”

Lees verder op SCMonline.

Tags: , , ,

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over DeLaatsteMeter.nl

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.

Volg DeLaatsteMeter op Twitter

Redactie