Goede restaurants: geloof je Iens of je beste vrienden?

Wij gaan graag lekker uit eten. Dat is geen nieuws voor wie mij goed kent. Als het goed was dan deel ik mijn ervaring op Iens of Tripadvisor. Als het niet goed is dan deel ik dat soms. Soms ook niet… zeker als de betreffende ondernemer er toch niks van gaat leren. Dat is verloren moeite.
Laatst werd ik wekenlang gestalkt door een hotel dat het niets eens was met mijn beoordeling van 4 sterren. Het hotel mailde en belde mij om de beoordeling te verwijderen. Ik ben daar in elk geval niet meer welkom. Als ik géén review heb gegeven als ik ergens ben geweest, dan weet je het wel: mijden als de pest.

Zo ook vorige week. We aten met een groep bij een net geopend restaurant in de buurt. Daar was toch wel het nodige mis met de service, de sfeer en niet in de laatste plaats het eten. Ik beloonde de prestaties met een 6,5. Verrassend genoeg stonden nog dezelfde dag een recensie van een 9,5 en een 10 naast de mijne. Waar zaten die mensen? Of, waren dat de toeristen die binnenvielen voor een biertje? Dat is toch bijzonder…

Websites als TripAdvisor zijn ons kompas als we trips naar Berlijn, Parijs, Madrid of Milaan voorbereiden. Steevast staan de 5-sterren bovenaan hun lijst. Die sterren komen van ‘reviewers’ die hun eerlijke oordeel hebben gegeven. En daar gaat iets fout; het valt vaak bitter tegen. Wie zijn die mensen die al die sterren geven? De reviewers die maar 1 of 2 sterren geven geloof ik eerder dan alle 4 en 5 sterren reviewers bij elkaar.
TripAdvisor vertelt ons ook welke vrienden welk restaurant hebben bezocht. Maar, ik wil weten wat de kwaliteit is van al die andere reviews. Welke reviewers waarderen net als wij goed eten, heerlijke wijnen en sfeer? Kwamen ze voor het lokale Hard Rock Café of zijn het echte foodies?

Ik geloof vooral mijn vrienden. Met de meeste dierbare vrienden deel ik zelfs een groepje op Facebook: LekkerEtenInAmsterdam met de mooiste pareltjes in de culinaire hoofdstad zoals restaurant De Kas, Bak, 5and33, Lastage en Rijks. Samen delen we onze ervaringen, ongezouten en eerlijk. En, dat werkt toch echt het beste.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

HMA Visser
Lid sinds 2019
Mooi beschreven Walther. Vorige week hebben we ter err van de verjaardag van onze dochter met z’n vieren bij jou om de hoek bij Lastage gegeten en beamen de kwaliteit, service en sfeer: een ster zonder sterallures.
Ferdi
Interessant Walther, en kan me helemaal vinden in je bewoordingen. Het geven van beoordelingen schiet zijn doel steeds vaker voorbij. De monteur die bij ons 2 weken terug de Toon thermostaat kwam ophangen gaf aan dat er een beoordeling via e-mail zou arriveren. Elk cijfer lager dan een 9 werd door de energieleverancier gezien als niet goed genoeg. Een gemiddelde lager dan 9 zou resulteren in minder opdrachten.
Overigens, wat betreft restaurantbeoordelingen: voldoende reacties met inhoud kan vertrouwen wekken. Maar korte 5 sterrenreacties zijn voor mij niet geloofwaardig.