Logistiek moet niet sexy, maar productiever!

Er komt een tekort aan medewerkers in distributie en transport. Dat betekent lege schappen en productiestilstanden als de productiviteit in de logistieke sector niet snel sterk verbeterd. We moeten over 10 jaar met 25 procent minder mensen tenminste hetzelfde doen.
Op Logistiek.nl start Walther Ploos van Amstel een discussie:
In distributie en transport pensioneert de komende 8 jaar een op de vier medewerkers en er is nauwelijks instroom van nieuwe medewerkers. Jongeren willen waardering en erkenning voor hun werk. Dat missen ze in distributie en transport. Wel stromen steeds meer Oost-Europese medewerkers in de logistieke sector. Maar, ook die instroom kent uiteindelijk zijn grenzen. Het personeelstekort is inmiddels een Europees probleem.

Groei

Intussen neemt het werk in distributie en transport niet af. De opkomst van convenience-winkels, met snelle verslogistieke stromen, de explosie in webwinkels en hun retourstromen, de groei in JIT-stromen door de focus op minder werkkapitaal en verdere globalisering leiden alleen tot nog meer orderregels, zendingen en containers.

     

Vergrijzing

Het werven en vasthouden van goed personeel wordt een groot probleem in distributie en transport. Het invullen van vacatures als orderverzamelaar, vrachtauto- en heftruckchauffeur kost bedrijven steeds meer moeite. Je verliest ervaring op juist die plekken in de logistieke keten waar menselijk talent ertoe doet en de loyaliteit van de klant wordt gemaakt of gebroken.

Sexy? Vergeet het maar!

Wanhopig probeert de logistieke sector het werk ‘sexy' te maken, of te presenteren voor jonge instromers met imagocampagnes. Ik vraag me serieus af of dit wel werkt. Door automatisering en mechanisering ‘ver-domt' het uitvoerend werk letterlijk; nadenken is niet meer nodig en mag zelfs niet meer.

Magazijnen liggen onder enorme tijdsdruk als laatste schakel in de logistieke keten. Het werkaanbod kent pieken en dalen en van medewerkers wordt grote flexibiliteit geëist. Veel werk is vuil, zwaar of koud. En door het uitbesteden van distributie, transport en helpdesks en de opzet van grootschalige, anonieme ‘shared services' is de emotionele betrokkenheid van klanten en medewerkers en medewerkers onderling weg.

Meer salaris

Meer salaris voor logistieke medewerkers ligt voor de hand en zal óók nodig zijn. Maar hogere kosten van transport en distributie zijn slecht voor de BV Nederland. De commerciële actieradius van producerende sectoren die het hier nog goed doen, zoals de chemie, bouwgrondstoffen, tuinbouw, sierteelt en food, wordt bepaald door juist die kosten. Als die kosten omhoog gaan, dan kunnen de bedrijven in die sectoren steeds minder klanten winstgevend bedienen. Dat is ongewenst.

Productiever

De vergrijzing van de bevolking heeft grote consequenties voor de beroepsbevolking. Juist in distributie en transport ontstaan grote tekorten. Dat brengt de distributie van producten in logistieke netwerken in gevaar met mogelijk lege schappen en productiestilstanden als gevolg.

In 2020 moet tenminste hetzelfde werk als in 2010 in transport en magazijnen met een kwart minder medewerkers worden gedaan. Dit vraagt om grote innovatie en productiviteitsverbeteringen in transport en distributie in de komende 10 jaar.

Met een meer efficiënte inzet van transportmiddelen, voorkomen van onnodige werkzaamheden in de supply chain, samenwerking, slimmer planning en besturing, mechanisering van processen en vooral betere planners moet de logistieke sector elk jaar opnieuw tenminste 2 procent meer productiviteit realiseren. Dat is een stevige opgave. Gaan we dat redden?

Volg de discussie op Logistiek.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>