Waar blijft de ParkMobile voor laden en lossen in de stad?

Regelmatig krijg ik foto’s in de mail van bewoners en ondernemers die zich zorgen maken over hun buurt. Overal staan bestelautos en vrachtwagens in de weg. Op de straat of, liever nog, op de stoep. PostNL, Hanos, DHL, Sligro, UPS en vele bouwbedrijven lijken zich niet te beseffen dat ze te gast zijn in de buurt.

Intussen staan de laad- en losplekken leeg. En, zeg je er iets van tegen de chauffeur, dan haalt hij zijn schouders op of roept dat je je nergens mee moet bemoeien; ‘ik heb een ontheffing, ik mag alles’. Dat draagt niet bij aan het begrip van mijn stadsgenoten voor al dat vrachtverkeer in de stad.

Stoepparkeren

Op de stoep geparkeerde auto’s en bestelautos staan hoog in de irritatie top 10 van mijn stadsgenoten. Maar, met het huidige systeem van ontheffingen gaan we die overlast niet oplossen. Staat het ontheffingenbeleid van gemeenten meer ruimte voor voetgangers, en daarmee aantrekkelijke en vitale buurten, in de weg? Helaas wel.

Het wordt ook alleen maar erger. Vrijwel elke ondernemer komt voor de ontheffing in aanmerking. De ontheffingen worden zonder enig onderzoek naar noodzaak, voor de hele stad en meteen voor twee jaar gegeven voor 50 euro per jaar. Dat is minder dan de prijs van een parkeerdagkaart. De handhavers kunnen ook niets doen als er een ontheffing is verleend.

Ik durf de vraag naar misbruik niet meer te stellen… In het weekend staan de stoepen vol. De grote gele ontheffingskaart op het dashboard voor gratis stoepparkeren. ’s Avonds komt de familie bepakt en bezakt met aankopen weer bij de auto. Terug naar Purmerend, Almere of Uithoorn. Er gaat iets goed verkeerd met die ontheffingen. Zo wordt stadslogistiek nooit slim en schoon.

Een nieuw systeem van ontheffingen

Ik snap dat zo’n ontheffing soms nodig is. Als Liander een calamiteit heeft. Als het riool bij de buren weer eens verstopt is. En, voor die tegelzetter die al zijn materiaal en gereedschap in zijn bestelbus heeft zitten. Binnenkort gaan wij verhuizen. Dan moet de verhuizer wel zijn lift kwijt kunnen.

Laten we morgen alle ontheffingen intrekken en de ontheffingen voortaan nog maar per dag, of voor enkele uren, digitaal verlenen voor een specifiek adres. Met de automatiseringssystemen van de bedrijven kan dat makkelijk. Koppel hun planning aan het ontheffingensysteem van de gemeente. Ook voor de handhaving is dit geen probleem; die doen dit al jaar bij parkeerbeheer. Waar blijft de ParkMobile voor laden en lossen in de stad?

Voor alle anderen? Het aloude principe van de strippenkaart; 20 keer per jaar. Het kan echt veel slimmer, waarbij die ondernemers die de ontheffing echt nodig hebben de ontheffing krijgen. En, is er dan toch nog misbruik? Dan verliest die ondernemer elk recht op een ontheffing. En, waarom zou die ontheffing nagenoeg gratis moeten zijn? Geef die gratis ontheffing alleen voor bedrijven die inzetten op schoon, elektrisch vervoer. Beloon goed gedrag.

En, waarom nog die bestelauto?

Het kan ook anders. Waarom komt bouwpersoneel niet gewoon met het openbaar vervoer of parkeren ze niet in de vele parkeergarages en PenR’s? Dat moet ook het personeel van de Hema en het Ibis Hotel. Waarom kan het niet met kleinschalig vervoer? PostNL, Albert Heijn en DHL rijden rond met lichte elektrische voertuigen. Monteurs van Feenstra en CocaCola experimenteren met vrachtfietsen. Bouwer Heijmans oefent met een licht elektrisch voertuig in steden. Ook zijn er goede ervaringen met het ontkoppelen van de materieel- en personeelsstroom. Dat is een kwestie van goed plannen.

Je bent te gast

Nog mooier zou zijn als ondernemers hun eigenlijk verantwoordelijkheid nemen en de ontheffing alleen gebruiken als ze die ook echt nodig hebben. Dus, wel bij een calamiteit en niet als je op zondag met je gezin gaat shoppen. En, ook niet omdat je het mag, terwijl er verderop een laad- en losplek vrij is. Je bent echt te gast in onze buurt. Gedraag je daarnaar.

Walther Ploos van Amstel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *