Het strooien met ontheffingen lost problemen met bestelauto's in de stad niet op

Op tweede kerstdag stond er weer een auto de hele dag op de stoep voor onze deur. De grote gele ontheffingskaart op het dashboard voor gratis stoepparkeren. ’s Avonds komt de familie bepakt en bezakt met kerstaankopen weer bij de auto. Terug naar Purmerend, Almere of Uithoorn. Er gaat iets goed verkeerd met die ontheffingen.

De aannemers van de Oostlijn hebben anderhalf jaar lang het Stationsplein als gratis parkeerterrein gebruikt. Het waren voornamelijk personenwagens voor de dagelijkse trip naar Twente. Liander, PostNL, de bierwagens en de schoonmakers van de illegale hotels in de straat hebben allemaal een ontheffing om overal in Amsterdam op de stoep te staan.

Op de stoep geparkeerde auto’s en bestelbusjes staan hoog in de irritatie top 10 van de Amsterdammers. Maar, met het huidige systeem van ontheffingen gaan we de overlast van auto’s en bestelbusjes op de Amsterdamse stoepen niet oplossen.

Integendeel, het wordt alleen maar erger. Vrijwel elke ondernemer komt ervoor in aanmerking. De ontheffingen worden zonder enig onderzoek naar noodzaak, voor de hele stad en meteen voor twee jaar gegeven voor 50 euro per jaar. Dat is minder dan de prijs van een parkeerdagkaart. De handhavers kunnen ook niets doen als er een ontheffing is verleend. Ik durf de vraag naar misbruik niet meer te stellen...

Ik snap dat zo’n ontheffing soms nodig is. Als Liander een calamiteit heeft. Als het riool bij de buren weer eens verstopt is. En, voor die tegelzetter die al zijn materiaal en gereedschap in zijn bestelbus heeft zitten. Binnenkort gaan wij verhuizen. Dan moet die verhuizer wel zijn lift kwijt kunnen.

Laten we morgen alle ontheffingen intrekken en de ontheffingen voortaan nog maar per dag, of voor enkele uren, digitaal verlenen voor een specifiek adres. Met de automatiseringssystemen van de bedrijven kan dat makkelijk. Koppel hun planning aan het ontheffingensysteem van de gemeente; 'intelligent access'. Voor alle anderen? Het aloude principe van de strippenkaart; 20 keer per jaar.
Het kan echt veel slimmer, waarbij die ondernemers die de ontheffing echt nodig hebben de ontheffing krijgen. En, is er dan toch nog misbruik? Dan verliest die ondernemer elk recht op die ontheffing. En, waarom zou die ontheffing nagenoeg gratis moeten zijn? Geef die gratis ontheffing alleen voor bedrijven die inzetten op schoon, elektrisch vervoer. Beloon goed gedrag.

Het kan ook anders. Waarom komt bouwpersoneel niet gewoon met het openbaar vervoer of parkeren ze niet in de vele parkeergarages en PenR’s? Dat moet ook het personeel van de Hema en het Ibis Hotel.
Waarom kan het niet met kleinschalig vervoer? Monteurs van Feenstra en CocaCola experimenteren met vrachtfietsen. Bouwer Heijmans oefent met een licht elektrisch voertuig in steden.  Ook zijn er goede ervaringen met het ontkoppelen van de materieel- en personeelsstroom. Dat is een kwestie van goed plannen.

Nog mooier zou zijn als ondernemers hun eigenlijk verantwoordelijkheid nemen en de ontheffing alleen gebruiken als die ook echt nodig is. Dus, wel bij een calamiteit en niet als je op zondag met je gezin gaat shoppen.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bert Wolters
Oplossingen hoeven niet moeilijk te zijn.