Transport in 2020: samenwerken met aartsrivalen

De ING en ABN Amro maken zich zorgen over de transport- en logistieke sector in 2012. De banken stellen vast dat de opleving van de afgelopen twee jaar niet voldoende is geweest om bedrijven financieel te doen aansterken. De logistieke sector zal in 2012 rekening moeten houden met een lichte krimp.

Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Nuzakelijk:

Toch zie ik wel lichtpuntjes, en zelfs kansen, in de transportmarkt op lange termijn. Grote verladers maken zich nu al terecht zorgen over de beschikbaarheid van transport in de komende decennia. Transport inkopen was altijd vooral een kwestie van snoeihard onderhandelen met logistiek dienstverleners. Maar, de transportmarkt verandert. Straks wordt de logistieke dienstverlener een strategische partner.

 

Transport in 2040

Ik was spreker bij een bijeenkomst van een grote verlader met hun 40 belangrijkste Europese logistiek dienstverleners. Er zaten zo’n 50.000 vrachtwagens in de zaal. Dan heb je het over echt grote spelers.

Met elkaar bespraken ze de toekomst van transport in de komende 30 jaar. De verlader maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van transportcapaciteit. De komende acht jaar pensioneert bijna een kwart van de chauffeurs, terwijl het goederenvolume elk jaar gestaag met 2 tot 3 procent groeit. Bovendien stelt de overheid steeds meer eisen aan techniek, veiligheid, duurzaamheid en het gebruik van infrastructuur. De lage marges, in de sector waarin de verlader actief is, betekenen dat de transportkosten simpelweg niet mogen stijgen. Je voelde het besef van urgentie in de zaal.

 

Verdeel-en-heers

De inkoop van transport gaat traditiegetrouw op basis van verdeel-en-heers met snoeiharde prijsonderhandelingen. Deze inkoopstrategie past bij diensten met weinig inkooprisico en een grote financiële impact. Maar, de markt voor transport verandert snel. Er komt minder aanbod, terwijl de vraag toeneemt en de eisen complexer worden.

Verladers mogen wel een beetje oppassen. De vanzelfsprekende beschikbaarheid van transport is over een paar jaar niet meer zo vanzelfsprekend. In die inkoopmarkt past een andere inkoopstrategie: het ontwikkelen van strategische partnerships met logistiek dienstverleners.

 

Partnership

De partners moeten met elkaar aan de slag om de productiviteit en de flexibiliteit in het transport te verbeteren en greep te krijgen op de totale kosten. Anders komt de tijdige levering van producten aan de klanten in gevaar. In 2020 moeten ze samen 25 procent goederen met 25 procent minder middelen vervoeren. Het verbeteren van de productiviteit en de flexibiliteit is alleen mogelijk als ze inzetten op het gebruik van alle vervoersmodaliteiten (weg, water en rail) en er samen alles aan doen om hun lege kilometers te voorkomen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag.

De verlader had concrete, goed doordachte, plannen op tafel liggen. Samenwerking tussen de 40 ondernemers was een van die plannen. Het ontwikkelen van een strategische partnership met hen allen zou veel te veel tijd kosten. Dat doe je maar met een handjevol partners. Geroezemoes in de zaal…

 

Praatjes

De managers in de zaal schrokken zichtbaar van de constatering dat de verlader hun nu als strategische partner ziet. Daar waren ze helemaal nog niet klaar voor. Hun accountmanagers waren getraind in bikkelharde onderhandelingen, niet in samenwerking in teams met klanten.

Hun gladde praatjes moeten plaats maken voor gedegen analyses van het distributienetwerk en de kosten. Hun interne processen waren alles behalve op transparantie en het delen van informatie ingericht. En, samenwerken met jouw aartsrivalen? Ze liepen er niet warm voor.

Ik ben benieuwd welke logistieke dienstverleners nu wel snel over hun eigen trots heen stappen en aan de slag gaan. Of laten ze zich de kaas van het brood eten door hun concurrenten of komt er straks concurrentie uit onverdachte hoek?

Ik zou zelf in 2012, ondanks de slechte voorspelling van de banken, alvast stevig inzetten op sociale innovatie in mijn bedrijf.

 

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>