Webwinkels krijgen ten onrechte schuld van groei bestelverkeer in steden

Veel aandacht ging de afgelopen jaren uit naar de ‘enorme’ groei van het bestelbusverkeer in steden en woonwijken. Vaak krijgen de webwinkels en hun pakketbezorgers de schuld. Mijn buren vragen zich af of het echt niet allemaal in een enkel bestelbusje kan. Nu rijden PostNL, DHL, Albert Heijn, Coolblue en DPD achter elkaar door de straat.

Ze snappen niet waarom de pakketbezorger komt als ze niet thuis zijn. Het is ook een van de grootste ergernissen in de stad: foutgeparkeerde busjes. Is het bestelbusalarm terecht? Ik vraag het me af op Twinkle.

Duurzaam
Connekt presenteerde tijdens het congres van de Topsector Logistiek harde cijfers. Er rijden een kleine 1 miljoen bestelbusjes in Nederland. En in steden wordt 80 procent van de pakjes met een bestelbus afgeleverd. Maar: bij de bezorging van pakketten aan huis en kantoor is slechts 2 tot 3 procent van alle bestelbussen betrokken. Met elkaar doen ze meer dan 300 miljoen leveringen. Omdat ze wat meer rijden dan gemiddeld, tekenen de pakketbusjes voor iets meer dan 5 procent van alle vrachtvervoersbewegingen in steden.

Het betreft door de bank genomen relatief nieuwe, schone bestelbusjes. De bestelbusjes veroorzaken 1 tot 2 procent van de CO2-uitstoot van wegtransport in Nederland. Bovendien hebben de pakketbezorgers stevige plannen voor elektrisch vervoer en de inzet van vrachtfietsen en lichte elektrische voertuigen. Dat verdient al met al het predicaat ‘duurzaam’.

Groei
De experts voorspellen dat een verdubbeling van de online verkopen niet zal leiden tot veel meer bestelbusjes. Ook onderzoek in het buitenland laat zien dat de grote groei van online bestellingen door consumenten nauwelijks heeft geleid tot meer bestelbusjes. De pakketbezorgers gaan het simpelweg slimmer organiseren.

Toch groeit het aantal bestelbusjes in steden snel; met 3 tot 5 procent per jaar. Die groei zit komt vooral door de leveringen aan de bouwplaats, de horeca en de winkels. Daar zien de experts steeds meer en steeds kleinere zendingen, bovendien met strikte levertijden, die met steeds meer bestelbusjes worden geleverd. Dat is niet duurzaam.

Woonwijken
Is er dan niks aan de hand? De grote pakketbezorgers doen het keurig. Maar, er is een steeds grotere categorie thuislevering door bedrijven met eigen vervoer, zoals door Albert Heijn, Picnic, Jumbo, Coolblue en HelloFresh. Hun bezorger is een verlengstuk van hun online beleving. Dit moet tiptop in orde zijn; daarom doen ze het liever zelf.

De groei in met name online levensmiddelen gaat leiden tot veel meer leveringen in met name woonwijken. Daarvoor zijn onze straten niet bedacht. Waar nu dagelijks 12 tot 15 bestelbusjes komen, worden dat er over 10 jaar 50 tot 60, ook in het weekend. Dat is geen prettig vooruitzicht. Het leidt tot opstoppingen, onveilige situaties en een slechte luchtkwaliteit. De bestelbus past niet meer bij de maat van de straat.

Leefbaarheid
Is het bestelbusalarm terecht? Nog niet, als het gaat om de levering aan consumenten. Wel, als steeds meer webwinkels besluiten het vervoer in eigen hand te nemen.

De grote steden gaan massaal nieuwe woonwijken ontwikkelen. Het zou slim zijn om nu alvast na te denken over hoe we in die nieuwe woonwijken gaan bezorgen. Met welke kleine, elektrische voertuigen gaan we de woonwijk in? Kunnen we de consument beter van dienst zijn met publieke afhaalpunten? En, hoe zetten we de consument aan het stuur, zodat de bezorger nooit meer voor een gesloten deur staat?

Walther Ploos van Amstel.

 

Bron: Twinkle

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Stef Bouwhuis
Weg met al die pakketvervoerders in de steden zei Walther PLoos. Het moets allemaal met elektrische Cargo-bakfietsen. Deze compacte vervoersmiddelen zijn bedoeld voor routes met relatief kleine zendingen. Het onderzoek van Konnekt lijkt aan te geven dat pakketbezorgers met soms wel 200 zendingen in een route al maximaal optimaliseren. Zij zijn het niet die het grootste aantal vervoersbewegingen veroorzaken. De 2000 cargo bakfietsen die Walther voor alleen al Amsterdam voor zag lijken me dus extreem overdreven. Heel wat investeerders in innovatie, die zich hierop hebben toegelegd zullen behoorlijk teleurgesteld zijn. Gelukkig dat goed onderzoek nu leidt tot andere inzichten.
perry van heese
heeft er ook al eens iemand nagedacht over waarom bepaalde bedrijven het liever zelf doen dan uitbesteden? misschien omdat betrouwbaarheid en mogelijkheden van uitbesteden niet voor alle goederen altijd zo maar samen passen? je kan niet alles zo maar bij elkaar laden! zijn er misschien goederen die niet samen in 1 bestelbus mogen wegens regels die zijn opgesteld door verschillende overheidsinstanties voor veiligheid? daarnaast wenst de consument steeds meer een op maat oplossing die leveranciers door concurrentiedruk steeds kwalitatief dienen in te vullen. maken we misschien elkaar gek?