Weer hulp aan de pomp… een slimme zet tegen de parkeerhufters

Door: Walther Ploos van Amstel Gepubliceerd op 31 mei, 2012 in de rubriek Gastcolumns, Leerzame voorbeelden
Kennisbank onderwerpen: Klantgerichtheid, Hufters op de werkvloer

Opleiding

Boek van de week

st_groningen_352

Shell breidt het ‘Servicetanken’ in Nederland uit. Volgens Shell blijkt uit eigen onderzoek dat automobilisten meer service service. Op deze ‘Service Zaterdagen’ nemen medewerkers het tanken uit handen en maken zij net als vroeger de voorruit schoon en controleren desgewenst het oliepeil en ruitenwisservloeistof.

Servicetanken

Vorig jaar startte Shell een pilot bij drie tankstations in Groningen en drie in Amersfoort met bediening aan de pomp. Nu maakt de oliemaatschappij bekend dat dit ‘Servicetanken’ wordt uitgebreid ‘door het hele land, van Leeuwarden tot Barendrecht, van Amsterdam tot Zevenbergen’. Volgens Shell past deze dienst in haar nieuwe ‘servicedenken’, waarbij de klantbeleving centraal staat. “Shell biedt als eerste landelijk opererende benzinemaatschappij Servicetanken aan, te beginnen op de zaterdag. Dat is immers voor veel mensen een drukke dag, maar je wilt tegelijk ook rustig van je weekend kunnen genieten. Daarom wordt wat extra gemak ongetwijfeld op prijs gesteld”, zegt general manager retail Benelux & France Linda van Schaik.

Parkeerhufters

Servicetanken helpt ook geweldig tegen de zaterdagse parkeerhufters. Mijn eigen vertrouwde pomp in Amsterdam is er ook mee begonnen. Het was afgelopen zaterdagmiddag daar ook weer raak. We draaien na een bezoek aan vrienden de ring-A10 af. Ik wil nog even de tank volgooien. Met hoge snelheid rijdt een zwarte Duitse SUV me net voor het einde van de afrit voorbij en draait voor me het tankstation op. De sticker achterop verraadt dat hij van Diemen houdt.

Hij parkeert de auto precies tussen twee vrije pompen in, daarbij de weg naar voorste twee pompen blokkerend. Niet aardig denk ik nog. Het is er al zo druk. Voor ik boos wordt, en resoluut op de claxon druk, bedenk ik me ineens dat er mogelijk iemand uitstapt die heel slecht ter been is en die ruimte simpelweg nodig heeft. Voor je het weet reageer je overdreven en onnodig geïrriteerd. Ook ik moet oppassen voor mijn korte lontje. Er is vast een goede reden voor deze vreemde parkeerstrapatsen.

Er stapt een Costa Brava bruine man uit de SUV. Het soort bruin dat je niet op de golfbaan krijgt, maar wel bij de spray-tan, en dan waarschijnlijk toch in Diemen. Hij is duidelijk met z’n meisje op stap. Zo’n Toren-C pubermeisje, dat houdt van hardcore feesten, met bijpassende opgestoken paardenstaart, en veel kauwgom. Ik durf haast niet te kijken. Straks roept ze: ‘Dat wordt betalen, pannenkoek!’.

Na ruim 5 minuten is meneer nog niet terug. Hij drinkt binnen in alle rust een kop koffie en snavelt een kroket uit de muur. Wij wachten af. Is dit nu onbewust asociaal gedrag? Inmiddels staat naast me een andere auto stil. Een man met een stationwagen vol jongens. Net terug van een voetbalwedstrijd? Waarschijnlijk was het vandaag zijn beurt om het juniorenteam te rijden.

We kijken elkaar aan. Een blik van begrip… we durven geen van beiden naar binnen te gaan om te vragen de auto te parkeren waar dat hoort. Ik heb geen zin in de verwensingen die je tegenwoordig krijgt als je zoiets fatsoenlijk vraagt. Ik heb net iets te vaak ‘waar bemoei je je mee’, ‘je moet je kop houden’ en ‘klootzak’ gehoord de afgelopen maanden. Ik laat me mijn rustige zaterdagavond, thuis op de bank, met een flesjes wijn en een mooie film niet ontnemen.

De voetbalvader naast me haalt moedeloos z’n schouders op als de man na bijna 10 minuten met een nieuw pakje sigaretten in zijn auto stapt. Mijn buurman kijkt ook uit na een rustige avond thuis na al het geweld op het veld. En, ik denk alleen maar: wat een asociale hufter in die SUV…

Dat ‘servicetanken’ gaat die asociale klanten bij tankstations op zaterdag regelen. Wat een creatieve vondst van Shell!

Walther Ploos van Amsstel.

Tags: , ,

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over DeLaatsteMeter.nl

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek. Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen ervaart ook uitverkochte producten, kwaliteitsproblemen, overtollige voorraden en eindeloos wachten op de verwarmingsmonteur. De weblog DeLaatsteMeter.nl gaat je daarbij helpen.

Volg DeLaatsteMeter op Twitter

Redactie