Belgisch onderzoek naar effecten e-commerce op maatschappij

On line kopen is comfortabel, maar er hangt een prijskaartje aan door files, ongevallen en vervuiling. De 150.000 dagelijkse leveringen in Belgie kosten de samenleving veel geld. Wat je vandaag bestelt, wordt morgen bij je thuis geleverd. Het gemak van het shoppen via het internet, e-commerce in vaktaal, kunnen meer dan zes op de tien Belgen bekoren.

Hoe comfortabel ook, de on line verkoop heeft maatschappelijke gevolgen die niet altijd positief zijn. Economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen buigt zich voor zijn doctoraat over het effect dat e-commerce heeft op onze steden. Hij doet dat samen met Ivan Cardenas.

Hun focus ligt op de ‘last mile’, het laatste transport van het verdeelcentrum naar de klant thuis. De effecten van die leveringen zijn overal zichtbaar. Terwijl er vroeger met één vrachtwagen op een bepaald tijdstip werd geleverd, zie je tegenwoordig de hele dag overal bestelwagens. Ook in afgelegen dorpen.

De Standaard bericht over het onderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *