CO2 effectiviteit meten in transport? Dat kan nu met Lean AnalytiX

Lean AnalytiX is de naam van een nieuwe methode waarmee de de mogelijke verbeteringen in CO₂- uitstoot  van vervoer te bepalen is. Lean AnalytiX is een initiatief van de Topsector Logistiek en Connekt en geeft bedrijven inzicht waar ze hun logistiek nog verder kunnen verduurzamen.

De lancering vond plaats tijdens het Jaarcongres van de Topsector Logistiek waarbij staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aanwezig was: “Goed om te zien dat het mogelijk wordt gemaakt om tot in internationale supply chains de CO2-uitstoot zichtbaar te maken. Deze methode kan een significante bijdrage leveren aan het halen van 25 Mton uitstoot in 2030 voor mobiliteit. Hopelijk zet dit initiatief ook andere bedrijven aan om een bijdrage te leveren om onze doelstellingen te halen.”

Lean AnalytiX geeft op basis van harde gegevens inzicht in de CO₂-prestatie: hoe effectief is het vervoer uitgezet tegen de uitstoot die veroorzaakt wordt? Dat kan in detail per klant of regio per periode, maar ook over internationale supply chains heen. Die analyse blijkt heel veel concreet besparings- en verbeterpotentieel op te leveren, wat direct aangepakt kan worden.

Lean AnalytiX is de eerste methode voor CO₂-effectiviteit in de vervoer. Er zijn al uiteenlopend methodes om de uitstoot van transport in te schatten, maar de stap om de effectiviteit uit echte data te halen is nieuw. Als uitgangspunt neemt Lean AnalytiX dat uit het primaire proces van het transport: hoeveel goederen moeten worden verplaatst van waar naar waar en hoeveel brandstof (of energie) wordt voor deze prestatie gebruikt.

Fred Hooft, Global Customer Logistics Manager Bavaria: “Wij calculeren en alloceren al jaren de CO2-uitstoot van ons transport, maar omdat we nu met Lean AnalytiX precies weten of we gouden, zilveren of bronzen data hebben, weten we welk deel van de keten we nog kunnen beïnvloeden. Het voordeel van Lean AnalytiX is dat je met deze data beter kunt sturen. Je komt in de cockpit te zitten en ziet waar je het beter kunt doen wat betreft CO2-uitstoot. Nu kun je heel lange supply chains, met stukken waar je weinig echte meetdata van hebt, zoals bijvoorbeeld de laatste 400km van een Afrikaanse haven het binnenland in, toch compleet bekijken. En uit die analyses blijkt dat je heel goed kunt zien waar je nog kunt besparen.”

Bron: Connekt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *