Deelfietsen: wat is er waar en niet waar?

De gemeente Amsterdam heeft grootse plannen voor deelfietsen. Er circuleren nogal wat mythes over het effect van die deelfietsen. Bijvoorbeeld dat er meer gefietst gaat worden. Vooral de aanbieders van deelfietssystemen komen steevast met veel voordelen. 

In een Vlaamse rapport wordt kritisch bekeken wat waar en niet waar is. De Vlaming Sven Huysmans is auteur van het rapport ‘Deelfietsen: het wit konijn voor een sterk fietsbeleid?’. CROW Fietsberaad presenteert een samenvatting van het rapport. Bepaalde autoritten kunnen vervangen worden door fietsritten, maar in de praktijk zal het gaan over een heel beperkt deel van het totaal aantal ritten. Lees het hele rapport hier.

Mobiliteitsaanbod

Een deelfietssysteem kan als aanvulling op het overige mobiliteitsaanbod wel een belangrijke schakel zijn om een modal shift mogelijk te maken. Om deze doelstelling te halen, is het dus belangrijk dat er naast deelfietsen ook een aantrekkelijk aanbod is voor bijvoorbeeld autodelen. Ook een parkeerbeleid kan een sturend effect hebben.

Het Vlaamse rapport concludeert dat een deelfietssysteem een belangrijke rol kan spelen in het bereiken van mobiliteitsdoelstellingen, maar alleen als het deel uitmaakt van een breder mobiliteitsbeleid.

Kosten en subsidies

Opvallend dat in de vele deelfietsennota's niet of nauwelijks gesproken wordt over verdienmodellen voor ondernemers. Op Nederlandse OV-fiets na is eigenlijk nergens in de wereld een voorbeeld van deelfietsen zonder subsidie. In het algemeen moet er de helft aan subsidie bij. Helaas besteedt het Vlaamse rapport daaraan geen aandacht.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>