Elektrische vrachtwagens: Wacht niet af, doe nu al mee

Na de introductie van de Tesla Semi truck kwamen ineens alle Europese fabrikanten met elektrische vrachtwagens. Vanaf volgend jaar komen Mercedes Benz en Volvo met zwaardere voertuigen op de markt voor stadslogistiek. De anderen volgen snel. Dan is er echt geen excuus meer om niet klaar te zijn voor zero emissie stadslogistiek in 2025. De stad gaat op slot.

Het wegtransport loopt in 2050 een factor 6 achter bij de Parijse klimaatdoelen. De transportsector zal een stevige bijdrage moeten doen aan de energietransitie. Ook de stadslogistiek waarmee 35% van de CO2 in het wegtransport is gemoeid. Vorige week presenteerden de fabrikanten van vrachtwagens voor stadslogistiek hun nieuwe aanbod aan verladers en transporteurs in de Amsterdamse RAI. De nieuwe generatie vrachtwagens is innovatief; connected, klaar voor autonoom rijden, emissievrij, stil en voorzien van de laatste ICT-snufjes. De boodschap was duidelijk: wij zijn er klaar voor, nu jullie nog. Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Logistiek.nl.

Transportplanning

Met de beperkte actieradius is een goede transportplanning essentieel. De gebruikers zullen op een andere manier hun transportplanning moeten maken. Zowel tactische planning (de planning van de routes), als operationele planning op basis van de actuele status van de accu. De kortere actieradius en de oplaadtijd gaan de planning bepalen. De nieuwe vrachtwagens zijn daarom ook uitgerust met boordcomputers die permanent de voertuigprestaties, de status van de rit, de accu en de rijstijl van de chauffeur monitoren. De chauffeur speelt, nog meer dan bij diesel, een grote rol bij het ‘brandstofverbruik’.

 

Mercedes gaat zover dat ze hun Fleetboard systeem openstellen voor andere aanbieders van software voor bijvoorbeeld actuele verkeersdata en omleidingen, het vinden van een losplaats in de stad of een snellaadstation. Zo hoort het eigenlijk.

Laadinfrastructuur

De gebruiker moet rekening houden met een adequate laadinfrastructuur ter plaatse en onder weg. Zomaar even het voertuig aan de oplader hangen is niet verstandig. Dan lopen de kosten gierend op (als je niet meteen het energienet plat legt). De nieuwe voertuigen hebben een hoger laadvermogen. Het opladen van die elektrische voertuigen betekent een extra belasting voor de elektrische infrastructuur.

Gebruikers weten vaak niet wat ze al aan elektriciteit verbruiken op hun locatie, en dus ook niet wat ze nog kunnen uitbreiden met elektrische voertuigen binnen de huidige aansluitvoorwaarden. Je moet aan ‘smart charging’ doen. De energie-opname voor laden moet regelmatig over de dag of nacht worden gespreid. Mooi is dat je zelf een deel van die energie kan opwekken met zonnecollectoren op het dak.

Wat wordt het totaalpakket?

Toch zijn de fabrikanten ook nog niet helemaal klaar voor deze markt. Ze benaderen de markt nog teveel vanuit het oude, traditioneel perspectief van verkoop of financial lease. De operationele zorgen lagen bij de klant en waren bekend. De fleet manager heeft behoefte aan een perspectief dat beschikbaar, betaalbaar en betrouwbaar is. De RAI-bijeenkomst leerde dat de fabrikanten nog geen integrale aanbieding met ‘operationele lease’ kunnen doen. De onzekerheden in onderhoud, voertuigprestaties, energiegebruik, prijzen van energie, verkeersveiligheid van de voertuigen en afschrijving van de accu bij verschillende inzet van de voertuigen is nog niet bekend. Juist naar die total-cost-of-ownership zijn we natuurlijk nieuwsgierig. We zijn nog niet ‘ontzorgd’. We zullen het allemaal moeten gaan ervaren.

 

Energiediensten

Diesel kent een vaste prijs aan de pomp en die is voor iedereen ongeveer gelijk. Bij de inkoop van elektriciteit werkt de markt anders. Prijzen fluctueren en er zijn uiteenlopende contractvormen. Fleet managers maken zich daarover zorgen. Die willen zekerheid over de transportkosten. Netbeheerders en energieleveranciers vragen zich op hun beurt af wat de toekomstige laadbehoefte is voor stadslogistiek. Wat betekent die voor een robuuste infrastructuur en wat zijn de opties voor gebruikersgerichte laaddiensten? Er is nog veel onderzoek nodig.

Overheid

Belangrijke onzekerheid is nog de rol van de overheden. Standaardisatie van voertuigeisen, de inzet van het voertuig en data-uitwisseling zijn een voorwaarde voor de succesvolle inzet vanaf 2019. Ook van de lokale overheid wordt inzet gevraagd voor het publiek-privaat ontwikkelen van laadpleinen, in de nabijheid van staddistributieparken, verkeersdata voor een betrouwbare transportplanning en privileges voor die ondernemers die hun nek uitsteken in de komende jaren.

Wacht niet af

Goed nieuws is dat de techniek voor stadslogistieke vrachtwagens eraan komt vanaf 2019. De bestelauto is nu al te koop. De sector kan zich serieus op zero emissie stadslogistiek in 2015 voorbereiden. De voertuigen worden al overal getest in Europa. Denk daarom nu al vast na over de gevolgen voor de transportplanning, de ICT, de laadinfrastructuur, de rol van de overheid en niet in de laatste plaats de chauffeur

Bron: Logistiek.nl

Foto: MB Daimler

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *