Verliest Europa terrein in cross-border e-commerce?

Wereldwijd groeit e-commerce. McKinsey voorspelt dat in 2020 15% van de e-commerce cross-border is. Steeds vaker tussen continenten. Waar consumenten vandaag voor de wereldwijde pakketbezorgers nog een kleine nichemarkt zijn, is in 2020 mogelijk de helft van de pakjes wereldwijd voor consumenten van zowel webwinkels als marktplaatsen waar consumenten onderling zaken doen.

Hoe zorgen we ervoor dat Europa in die wereldwijde markt een meer dan ‘fair share’ gaat krijgen? In de oorlog om de on line consumenten lijken Amerika en China op Europa voor te lopen en ons de kaas van het brood te eten. Consumenten kopen steeds makkelijker bij Amazon, Alibaba en Souq. Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinklemagazine:

Old Navy

Ik koop graag kleding in Amerika. Mijn maat is daar standaard. In het verleden kostten de bestelde producten, vele weken wachten later, ineens het dubbele. Als je iets bestelt bij een webshop buiten Europa, dan komen daarbij de kosten van invoer, douaneafhandeling, vervoer en BTW.

Het betalingsproces is al lang geen probleem meer, maar de wereldwijde levering kent nog vele belemmeringen. Ik wil, als ik op ‘bevestig’ druk, weten waaraan ik toe ben; een simpele totaalprijs in euro’s en een vaste leverdatum.

Borderfee

Toen ik twee weken geleden bij Old Navy bestelde werd ik gelinkt naar Borderfree. Je kiest voor ‘Nederland’ en ‘bestellen in Euros’. Bij de check-out kies je voor DHL Economy of DHL Express en vervolgens is in een oogopslag duidelijk wat verzenden, invoerrechten en inklaren in euros kost. Binnen een week lag de bestelling op de mat. Hoe simpel is dat?

BorderFree regelt internationale douane-inklaring, productclassificatie, de screening van dienstverlenende partners in de keten, logistieke dienstverlening en retouren voor Amerikaanse webwinkels. De klanten van Borderfree zijn onder meer GAP, Bloomingdale’s, Macy’s en Neiman Marcus. Ze regelen alle ‘trade compliance’ zaken met zo’n 100 douane-organisaties wereldwijd in 60 verschillende valuta. Borderfree is nog niet actief voor Europese webwinkels.

Europa

Europese webwinkels moeten in de strijd tussen de grote continenten een front vormen. Anders verliezen ze wereldwijd marktaandeel in handel (en productie). Eurocommissaris Neelie Kroes vecht voor de voltooiing van de Digital Single Market door het verwijderen van obstakels voor internationale webwinkels. Obstakels die groei van e-commerce binnen Europa de weg staan, zijn de leveringsproblemen bij grensoverschrijdende handel, de verschillende betalingssystemen, het gebrek aan betrouwbare en betaalbare pan-Europese betalingsdiensten en verwarrende interpretaties van consumentenbescherming.

Dat is allemaal nodig om ervoor te zorgen dat Europese webwinkels hun positie in Europa, maar straks ook op de wereldmarkten, kunnen behouden. Maar, het is zeker niet genoeg en het moet allemaal veel sneller.

Dienstverleners als Borderfree laten belemmeringen voor consumenten om echt overal te kopen simpelweg verdwijnen. Dat bieden kansen, maar toch vooral bedreigingen, voor de Europese omni channel retailers. De concurrentie kan uit onverwachte hoek komen.

 

Walther Ploos van Amstel.

http://www.youtube.com/watch?v=r-BTikdquD0