HelloFresh innoveert in last-mile logistiek

HelloFresh voert diverse innovaties in haar logistieke dienstverlening. In samenwerking met FoodLogica, een startup op het gebied van duurzame logistiek, begint de maaltijdbox-service deze maand met een pilot voor het bezorgen van maaltijden met gekoelde cargobikes in stedelijke omgevingen. Daarnaast biedt HelloFresh klanten binnenkort de optie om de bezorgroute vanaf een half uur voorafgaand aan het aflevermoment real-time online te kunnen volgen.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de implementatie van speciale logistieke navigatiesoftware bij alle reguliere bezorgauto’s; een systeem dat tevens een brandstofreductie mogelijk maakt. Tot slot vergrootte HelloFresh haar logistieke capaciteit, door de opening van een nieuw distributiecentrum in Maastricht eerder deze maand. Hier vandaan vertrekken de bestellingen voor de zuidelijke gebieden, wat voor kortere transportafstanden gaat zorgen.
Flexibiliteit en gemak
Met de diverse innovaties staat bij HelloFresh de behoefte van de klant om flexibel te zijn centraal. Maar daarnaast kijkt het team kritisch naar een slag op efficiëntie en duurzaamheid. Olaf Vreeburg, Head of Operations bij HelloFresh: “We vinden het belangrijk dat onze maaltijdboxen zo snel mogelijk bij onze klanten bezorgd worden, zodat we de versheid van onze producten kunnen garanderen. Maar we willen vooral bezorgen wanneer het onze klant het beste uitkomt. Gemak staat wat dat betreft voorop in alles wat we doen. En we investeren daarbij uitsluitend in oplossingen die een tijd- of energiebesparing opleveren. Kortere rijafstanden en nieuwe, milieuvriendelijke distributiesystemen dus.”
Cargobikes
Vanaf deze maand wordt een gedeelte van de naleveringen bezorgd met eco-neutrale, elektrische fietsen die voorzien zijn van een gekoelde opslagcapaciteit. De fietsen worden opgeladen via laadstations die op zonne-energie functioneren. Vreeburg: “We zijn trots op onze samenwerking met FoodLogica. Levering met cargobikes zorgt voor minder verkeer in de binnenstad en een verlaging van CO2-uitstoot. Als bedrijf dat aan grootschalig transport doet nemen we op deze manier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de logistieke sector, ook door open te staan voor partijen die gebruik willen maken van ons gekoelde distributienetwerk. We oriënteren ons in dit stadium op allerlei samenwerkingen.”
Na een testperiode van een maand binnen de ring van Amsterdam wordt er mogelijk opgeschaald naar andere delen van de Randstad. Ook wordt er geïnventariseerd of ook reguliere bestellingen door fietskoeriers kunnen worden bezorgd. En niet onbelangrijk; de fietsbezorging levert geen extra kosten op voor klanten van HelloFresh.
Weten waar je eten zich bevindt
Voor de distributie met bestelwagens geldt dat klanten binnenkort hun bezorging tot 30 minuten voorafgaand aan de bezorging online kunnen volgen. Klanten van HelloFresh krijgen een sms’je op het moment dat hun maaltijdbox onderweg is. Daar wordt een tracking-link aan toegevoegd, waarmee de exacte locatie van de chauffeur te zien is. Op deze manier maakt HelloFresh het leveringsmoment nog beter inzichtelijk voor de klant en weet je dus precies waar je eten zich bevindt. De fietsbezorging is in dit stadium nog niet traceerbaar, maar HelloFresh sluit die mogelijkheid voor de toekomst niet uit. “We hebben wat dat betreft een ondernemersmentaliteit. Het zit in onze aard om nieuwsgierig te zijn naar innovaties waarmee we onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn,” aldus Vreeburg.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>