Horecadistributie in steden: veel bestelbusjes en veel knelpunten

Afgelopen zomer is er door de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (Topsector Logistiek) onderzoek gedaan naar de logistieke stromen rondom horecabedrijven in Den Haag. Tijdens de venstertijden, de momenten waarop horeca beleverd mag worden, is gekeken hoeveel en welk type voertuigen drie belangrijke horecagebieden in Den Haag bevoorraadden: Het Plein, de Grote Markt en de Scheveningse Boulevard.

Een paar feiten op een rijtje: de bevoorrading van de Haagse horeca gebeurt voor het overgrote deel door diesel aangedreven voertuigen, de bestelbussen zijn van alle vervoersmiddelen het meest vertegenwoordigd en meer dan de helft van het aantal vrachten wordt gebundeld geleverd. Maar er is ook een aantal bedrijven dat meerdere malen per dag naar hetzelfde gebied terugkeert, voor een nalevering of omdat de klant op een bepaald tijdstip niet aanwezig was. Ook in het laden en lossen zijn verschillen te zien: sommige bedrijven doen dat in vijf minuten, anderen zijn daar uren mee bezig.

Tot zover de cijfers. Maar waarom zijn die relevant voor de leefbaarheid in de stad? Heel simpel: meten is weten, pas als je weet wat er gaande is kun je partijen aanspreken en motiveren tot oplossingen te komen. In het geval van de leverancier die enkele keren naar dezelfde plek rijdt: kunnen er geen slimme afspraken gemaakt worden met de klant? En in het geval van de truck die drie uur bezig is met lossen: kan die niet vervangen worden door een elektrische wagen die in die tijd opgeladen wordt? Zo wordt het stiller, schoner en tegelijk sneller in de stad. Dit levert niet alleen leefbaarheid op, maar scheelt de bedrijven ook tijd en transportkosten.

Amsterdam

Den Haag is niet de enige stad waar de toenemende drukte aanleiding is geweest voor logistiek onderzoek. In Amsterdam ontwikkelt de Pijp zich langzaam tot een Living Lab voor stadslogistiek. Oftewel, een gebied waar ondernemers, onderzoekers, beleidsmakers en bewoners samenwerken aan nieuwe ideeën en deze in de praktijk uitproberen en evalueren. Naast een motie, een beleidsagenda, een onderzoek en een rapport met kenmerken en kansen , zien we dat steeds meer oplossingen daadwerkelijk in praktijk gebracht worden.

Verduurzaming als verdienmodel
Het onderzoek in Den Haag en in de Amsterdamse Pijp passen in een reeks van onderzoeken die door de Green Deal ZES in het kader van de Topsector Logistiek in gang zijn gezet. Veelal toegepast onderzoek, om er vervolgens bruikbare handleidingen en businesscases van te maken. Want daar zijn alle partijen in en rond de stad naar op zoek: Hoe verduurzaam ik mijn logistiek proces, zonder dat ik mijn kosten opjaag of mijn klanten dupeer? Want als er juist iets is gebleken uit de vele initiatieven die overal in het land ontwikkeld worden, is het wel dat er geld te verdienen valt aan verduurzaming en dat er een markt bestaat die nadrukkelijk behoefte heeft aan duurzaam vervoer.

Het rapport is hier te downloaden.

Bron: Connekt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *