Idee voor duurzame bezorging boodschappen wint KPMG-prijs

Een idee om online gekochte, dagelijkse boodschappen op een duurzame manier bij de consument bezorgd te krijgen, heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gekregen. Het idee is van Tatjana Mirosnicenko, studente aan de Rotterdam School of Management (RSM).

Door consumenten te stimuleren om van tevoren een door de winkelier gekozen tijdstip te kiezen waarop de producten bezorgd kunnen worden, kan het vervoer aanzienlijk efficiënter en duurzamer plaatsvinden. Door de consument bovendien in staat te stellen zijn ‘groene gedrag’ via de sociale media te delen, groeit ook de motivatie bij andere klanten om met deze wijze van bezorging van online boodschappen het milieu te ontzien.

“Het idee om consumenten de mogelijkheid te bieden om op de sociale media goede sier te maken met hun keuze voor een ‘groen levertijdstip’ levert alle partijen in de keten voordeel op”, zegt Jerwin Tholen van KPMG die als voorzitter van de jury de inzendingen mede heeft beoordeeld.

Tholen: “Mirosnicenko heeft haar idee bovendien in de markt getoetst en hieruit blijkt dat er veel draagvlak voor bestaat. Een goed voorbeeld van een idee dat ook praktisch uitvoerbaar is en bijdraagt aan het realiseren van de milieudoelstellingen.”

“Voor veel onlinebedrijven vormt de bezorging van producten een groot probleem omdat de consument op het tijdstip van levering niet altijd aanwezig is”, weet Tholen. Tholen: “Het laatste traject van de bezorging is voor veel ondernemingen dan ook relatief kostbaar. Het onderzoek laat zien hoe supermarkten consumenten kunnen bewegen te kiezen voor een bezorgmoment dat de retailer het beste uitkomt, waardoor de bezorging efficiënter kan plaatsvinden en het milieu kan worden ontzien.

Het onderzoek combineert bovendien een aantal aspecten van de bedrijfsvoering, zoals marketing, IT, de supply chain en de aandacht voor verduurzaming die veel bedrijven hebben. Aspecten die nauw verbonden zijn. Want het delen van content op de sociale media leidt ertoe dat consumenten kiezen voor een duurzamere bezorging van hun boodschappen die van invloed is op de hoeveelheid transport. Wat haar idee bijzonder maakt is dat het niet alleen leidt tot minder milieubelasting, maar ook tot minder kosten voor de onderneming.”

 

Bron: KPMG

Foto: met dank aan Picnic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *