Minder vertraging door slim omgaan met verkeersdata

Het verkeer beter laten doorstromen door informatie uit auto’s en van wegbeheerders slim te combineren: dat is het doel van de Praktijkproef Amsterdam. Walther Ploos van Amstel legt uit hoe dat werkt: “Er zijn heel veel bronnen van informatie, maar hoe combineer je die nou op een slimme manier zodat het verkeer beter doorrijdt? Dat kan door bundeling van informatie”.
Walther Ploos van Amstel vertelt er meer over in Nieuwsblad Transport: “Een voorbeeld van hoe dat kan was te zien tijdens het laatste weekend van mei, toen er in het Amsterdamse Arena gebied drie grote concerten waren waar ruim 100.000 bezoekers op afkwamen. De lokale, provinciale en nationale wegbeheerders, die normaliter los van elkaar werken, hadden samen met politie, parkeer- en hulpdiensten een tijdelijke verkeerscentrale ingericht. Weggebruikers kregen onderweg individueel advies over alternatieve routes en beschikbare parkeergelegenheid”.

Ploos van Amstel ziet kansen voor de logistieke sector. ‘Het delen van verkeersdata kan je helpen om je logistieke processen te verbeteren. Door betere informatie kan de transporteur zijn planning aanpassen aan de beschikbaarheid van infrastructuur. In de regio Amsterdam is tien procent van het verkeer op de snelweg vrachtverkeer, maar de impact op de weg is al snel veertig procent. Kun je dat verkeer beter begeleiden, bijvoorbeeld bij het invoegen, dan heeft dat grote invloed op de doorstroming. Bij de A10 begint de toeritdosering al vier stoplichten voor de toerit. Dan rijdt het op de A10 beter door, maar gaat het verkeer langzamer in de stad. Voor de een is dat een voordeel, voor de ander een nadeel, maar het is beter voor het geheel. Creëer je voor het vrachtverkeer een groene golf, dan heeft een grote impact op de luchtkwaliteit, maar de bestuurder van de personenwagen baalt misschien.’

Lees het hele interview hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *