ManagementSite Netwerk

Nieuw beleid voor stadslogistiek in Amsterdam

Pakket-, goederen- en vrachtvervoer is essentieel voor een stad als Amsterdam. Met de maatregelen uit de nieuwe Uitvoeringsagenda Stedelijke Logistiek bereidt de gemeente Amsterdam zich voor op verdere groei waarbij bedrijven bevoorraad kunnen blijven, zonder dat de stad dichtslibt.

Maatregelen

In de USLA staan 30 maatregelen om het stadslogistieke verkeer en laden en lossen in goede banen te leiden. Die variëren van slimmere en striktere handhaving van bijvoorbeeld foutparkeerders op laad- en losplekken en betere routeinformatie voor vervoerders, tot het optimaliseren van venstertijden. Het gaat moeilijker worden om een ontheffing te krijgen voor het verbod voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton, dat in een groot deel van het Amsterdamse centrum geldt.

Op de plekken waar dat kan, gaat de gemeente laad- en losplekken combineren met ander gebruik: bijvoorbeeld overdag voor bestelbussen, ’s nachts voor taxi’s’. Een flink deel van de maatregelen uit de USLA is flexibel inzetbaar, zodat het mogelijk is om maatwerk te leveren voor bepaalde gebieden. Op de Amsterdamse Overtoom is de situatie immers compleet anders dan op de Kinkerstraat.

Bijzondere aandacht komt er voor slimme bouwlogistiek, vervoer over water en het opnemen van logistieke criteria in de gemeentelijke inkoop.

Slimme technologie

Innovatie en gebruik van nieuwe technologie zijn essentieel voor veel van de maatregelen in de USLA. Zo gaat Amsterdam meer slimme laad- en losplekken bouwen, waarbij direct te zien is of een plek bezet is of niet, en waarbij handhavers een seintje krijgen als een voertuig er te lang staat. Connekt en Topsector Logistiek schrijven een prijsvraag uit om met behulp van beacon-technologie de logistieke stromen in de stad te verbeteren. Beacons zijn kleine zendertjes die een uniek signaal uitzenden dat door bijvoorbeeld een smartphone kan worden opgevangen.

Bron: Gemeente Amsterdam

Download het rapport hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *