Pakket bezorgd bij de buren en het pakket is zoek... wat dan?

Op de fora staan veel klachten over de bezorging van pakjes bij de buren. De bestelling is betaald en de volgende dag vind je een briefje van de pakketbezorger dat het pakket bij de buren is bezorgd. De buren zeggen niets aangenomen te hebben. Wat nu?

Veel pakketvervoerders spreken met de afzender (de opdrachtgevende webwinkel) af, dat pakketten die bestemd zijn voor een particulier bij diens afwezigheid aan de buren afgegeven kunnen worden. Heeft de vervoerder hiermee voldaan aan zijn afleververplichting? En welke gevolgen heeft het aannemen van het pakket voor de buren, die het pakket aannemen? En moet de geadresseerde maar genoegen nemen met deze wijze van afleveren? Welke gevolgen heeft deze wijze van afleveren voor de verkoper?

Stichting Vervoersadres geeft een overzicht van alle juridische gevolgen voor de besteller, de webwinkel, de pakketbezorger en tenslotte jouw buren op hun website. Het is duidelijk dat de webwinkel een taak heeft in het informeren van de koper, en eigenlijk vooraf toestemming vragen, over levering aan de buren. Als het fout gaat, bij vermissing of beschadiging, dan is de afhandeling voor de consument complex.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>