Stadslogistiek vraagt om koppelen van modaliteiten

Vier van de toen vrachbewegingen in grote steden is bouwverkeer. En meer dan 80% van alle zendingen in de stad wordt met een bestelbus afgeleverd. Consumenten en bedrijven willen alles just-in-time aan de deur afgeleverd krijgen. Toenemende eisen van stedelijke distributie vragen om slimme logistieke oplossingen, zoals de integratie van verschillende vervoersmodaliteiten.

Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek aan de Hogeschool Amsterdam (HvA), sprak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:
‘Binnen de stad is dat beperkt. Maar daarbuiten wel degelijk. Denk aan toevoer van bouwmaterialen naar de rand van de stad en vanaf daar just-in-time naar de bouwplaats over het water. Verder voorzie ik een vraag naar distributiehubs op strategische locaties aan de rand van steden. Een stad als Amsterdam heeft er zo’n 4 tot 5 nodig. Modaliteiten kunnen elkaar aanvullen, maar dan moeten ze wel voldoen aan eisen als snelheid, betrouwbaarheid, veiligheid en kostenefficiency. Zo’n integrale modaliteitenmix leidt tot een grotere flexibiliteit en meer keuzemogelijkheden voor het verladende bedrijfsleven.’

Lees het interview hier.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>