Webwinkelklanten zijn bereid tot betalen voor tijdvakleveringen

Webwinkelklanten willen niet langer de hele dag thuis wachten op levering van hun bestelling. Ze willen zelf kunnen bepalen waar en ook wanneer artikelen worden bezorgd. Voor zijn studie Transport en Supply Chain Management aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft Sohrab Hosseinzadeh onderzoek gedaan naar de waardering van tijdvakbezorging onder driehonderd Nederlandse consumenten.

Het onderzoek geeft aan dat de bereidheid om van tijdvaklevering gebruik te maken voor verschillende productgroepen gelijk is, maar dat de bereidheid om voor deze service te betalen afneemt naarmate de prijs van een product toeneemt. Consumenten zijn eerder bereid verzendkosten te betalen voor een goedkoop product, zoals een boek, dan voor een duurder product zoals een laptop. Consumenten gaven als reden hiervoor dat zij bij aanschaf van duurdere producten geen verzendkosten verwachten. Daarnaast neemt de betalingsbereidheid af naarmate de lengte van een tijdvak langer wordt. Dit zijn voor webwinkeliers belangrijke factoren bij het bepalen van hun prijsstrategie voor deze bezorgservice.

Lees de resultaten van het onderzoek op Twinklemagazine.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>