Deen Supermarkten wint NK Speed Docking 2014

Het distributiecentrum van Deen Supermarkten in Hoorn mag zichzelf voor de tweede keer de snelste afhandelaar van het NK Speed Docking noemen. Deen heeft tijdens de competitieperiode van de verblijftijden het laagst gehouden; 176 Vrachtwagens werden bij dit distributiecentrum in gemiddeld 1:03:19 gewogen verblijftijd gelost.

Daarmee heeft het distributiecentrum zijn eigen winnende tijd van 2013 met 4 minuten verbeterd. Het NK Speed Docking is onderdeel van het Connektprogramma Lean and Green, en wordt mede mogelijk gemaakt door een groot aantal sponsoren.

deen speed docking 2014

Prijs voor meest innovatie deelnemer en beste verbeteraar
Naast de prijs voor het snelste DC reikte official Walther Ploos van Amstel prijzen uit aan de beste verbeteraar Detailresult Alphen a/d Rijn, en aan het meest innovatieve DC: Albert Heijn Zaandam. Volgens de jury past het AH DC Zaandam het innovatiemodel van Speed Docking (Green Order, Scan&Go, Dynamic On-Time, Dock&Roll) het beste toe.

De beste verbeteraar ten opzichte van vorig jaar is Detailresult in Alphen aan den Rijn. De grote sprong voorwaarts zit in een verdubbeling van de gemiddelde dropgrootte zonder dat de verblijftijd toenam. De gemiddelde gewogen tijd bedraagt daarom nu 1:48.29 ten opzichte van vorig jaar: 3:05:45.

Ook in Belgie werd met ondersteuning van GS1 Belgium and Luxemburg, voor het tweede jaar, de competitie gespeeld. Voor de tweede keer wint Colruyt Ghislenghien de Speed Docking wedstrijd voor droge  voeding met een gemiddelde verblijftijd van 1u29min. Voor verse voeding is Camal uit Barchon de trotse winnaar met een gemiddelde verblijftijd van 1u39min.

De competitie

Het NK Speed Docking is de grootste Nederlandse logistieke competitie waar tien weken lang verblijftijden worden gemeten bij ruim 600 distributiecentra in Nederland. De competitie vindt sinds 2011 jaarlijks plaats, en naast Nederland ook in België, Luxemburg, Tsjechië en Slowakije. Dit jaar is in Nederland voor het eerst een diepteonderzoek gedaan naar het verloop van de ontvangstprocessen in distributiecentra.

Dit was mogelijk dankzij de sponsoren Caroz, ANCRA, BOM, Incore, Mercareon/Transporeon en Tesisquare.

Wouter Clermonts van Caroz: “Dankzij de actieve deelname van retailers is er dit jaar achter het dock gekeken hoe de processen op elkaar ingrijpen. Tijdens de Speed Docking competitie hebben Fabian Wilbert en Michael Hilden, studenten aan de Fontys Hogeschool te Venlo, bij in totaal 13 distributiecentra van 6 verschillende retailers de ontvangstprocessen gemeten en geanalyseerd. Zo is goed zichtbaar geworden welke problemen de medewerkers op de vloer tegenkomen en ter plekke op moeten lossen. Het resultaat is een top 5 van verbetermogelijkheden, namelijk bundeling van leveringen, gebruik GS1-pallet-label en DESADV, bloktijden, voorspelling van de controletijd aan de hand van de lading, en kettingbanen. ”

Juryvoorzitter Walther Ploos van Amstel: “Speed Docking vertaalt technologische innovaties in transport en magazijnen in gewone mensentaal, zodat de werkvloer, de chauffeurs en de magazijnmensen, enthousiast betrokken zijn bij de verbeteringen. Speed Docking 2014 leert bedrijven hoe ze hun goederenontvangsten inkomende transporten perfect op elkaar kunnen afstemmen. De resultaten in de afgelopen drie jaar waren al bijzonder, de resultaten uit 2014 laten zien dat er misschien wel 15% te veel vrachtwagens rondrijden in Nederland. Dat is niet bepaald duurzaam. Met deze bundeling van ICT-innovatie kan de transportsector in 2020 er nog steeds voor zorgen dat ‘zonder transport alles stil staat’.”

Het succesrecept van Deen

In de woorden van Vincent Wagenaar van het winnende DC van Deen Supermarkten Hoorn: “Een optimaal samenspel tussen de besteller en de medewerkers van de ontvangstgoederen afdeling zorgt ervoor dat we continu een snelle afhandeling hebben van de leveringen. Een goede deurplanning, ervaren medewerkers zorgen er ongetwijfeld voor dat we volgend jaar een vergelijkbare tijd gaan realiseren.”

Nico Anten van Connekt: “NK Speed Docking is een schoolvoorbeeld van samenwerking in de keten. Daarvoor is vertrouwen nodig, onderlinge openheid, en een professionele, pragmatische aanpak: kernwaarden die Connekt als netwerkorganisatie voor duurzame mobiliteit nastreeft, ook binnen ons programma Lean and Green. Het enthousiasme van de deelnemers spreekt boekdelen; ook internationaal. Wij blijven de competitie dan ook van harte ondersteunen, en hopen ook in 2015 weer te kunnen rekenen op de steun en inzet van onze sponsors en deelnemers.”

Kerncijfers NK Speed Docking 2014:

10 weken competitie
37.000 drops
600.000 vloerplaatsen
38% FTL
641 Distributie centra
36.586 uur lostijd

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>