Den Haag gaat voor slimme en schone stadslogistiek

In 2025 worden winkels, horeca, kantoren en bewoners in de Haagse binnenstad alleen nog bevoorraad door zero-emissie-voertuigen. Deze ambitie hebben de gemeente, Stichting Binnenstad, Binnenstad Ondernemers Federatie, Koninklijke Horeca Nederland, MKB Den Haag, VNO NCW, Uneto-Vni, TLN en evofenedex vastgelegd in het ‘Convenant Stedelijke Distributie’. 

Uitwerken maatregelen

Om de ambitie van 0-emissie-bevoorrading in 2025 te realiseren, gaan de partijen de komende tijd met elkaar maatregelen uitwerken. Zij zullen bijvoorbeeld bekijken hoe de inzet van elektrische voertuigen voor stadsdistributie gestimuleerd kan worden. Kan dat bijvoorbeeld door deze voertuigen op meer momenten toegang te verlenen tot de binnenstad?

Schone voertuigen

Een ander onderwerp waar naar wordt gekeken zijn schonere voertuigen. Om bedrijven te helpen om deze schone voertuigen aan te schaffen zou er bijvoorbeeld een subsidiemaatregel kunnen komen. Er zal bovendien worden onderzocht of de bevoorrading anders kan worden georganiseerd, zodat er minder voertuigen nodig zijn. Bijvoorbeeld met een ‘hub’, een verzamelplaats voor goederen, aan de rand van de stad. Van daaruit brengen zero-emmissie-voertuigen de goederen dan verder de stad in. Zo wordt gewerkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en de leefbaarheid van de binnenstad.

 

Foto met toestemming van TLN.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>