Kan Schiphol’s Privium concurreren met KLM’s Flying Blue?

Waarom zou een reiziger kiezen voor Privium, het exclusieve programma van Schiphol? Deze vraag probeert Diederick Olijve op Delaatstemeter te beantwoorden. Privium is, volgens Schiphol, een ‘Een exclusief programma voor de frequente zakelijke reiziger die efficiënt en comfortabel via Schiphol wil reizen’. Maar biedt het nu echt waarde voor de reiziger? Volgens Diederik biedt Privium dat nog niet…

Diederick meldt na een uitgebreide analyse van het Privium programma en gesprekken met Privium-gebruikers het volgende:

In essentie komt Privium neer op een uitgekleed frequent flyer programma met een, enkele extra toevoeging; ‘Snelle grenspassage met de irisscan’. Daarnaast biedt het programma alleen zaken en voordelen die een vergelijkbaar frequent flyerprogramma bij een willekeurige luchtvaartmaatschappij ook biedt.

 

Het lidmaatschap

Voor een schamele € 119,- per jaar bent u al lid van Privium. U heeft dan een ‘Basic’ lidmaatschap waarmee u doormiddel van uw irisscan op Schiphol door de douane kan. Buiten dit kent het programma geen voordelen. De reiziger zal dus wel moeten wachten om in te checken, het afgeven van bagage, het laten controleren van de handbagage en de reiziger zelf en uiteraard wachten om te mogen boarden. Voor een zakenreiziger is dit programma waarschijnlijk al te mager. De tijdswinst die men behaalt is minimaal en het programma kent geen overige voordelen.

Naast het ‘Basic’ lidmaatschap is er ook nog een ‘Plus’pakket. De kosten hier voor bedragen € 185,- per jaar en bieden meer voordelen. Naast de snelle grenspassage biedt men de reiziger ook toegang tot de Privium ClubLounge, mag men vooraan parkeren in enkele parkeerplaatsen op Schiphol en misschien nog wel het aantrekkelijkste van allemaal is dat men Business Class mag inchecken. Dit kan bij Austrian Airlines, BMI, Cathay Pacific, Continental Airlines, Cyprus Airways, El Al, Finnair, Garuda Indonesia, Icelandair, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Swiss International Airlines, TAP Portugal, United Airlines en US Airways. Helaas niet bij KLM! Alhoewel dit programma al uitgebreider is dan het ‘Basic’ abonnement is het nog steeds mager.

Speerpunten van het programma zijn natuurlijk de toegang tot de Privium ClubLounge, BusinessClass inchecken en de versnelde grenspassage door middel van de irisscan. Men kan zich alleen afvragen wat de werkelijke toegevoegde waarde van deze punten is. Het programma biedt geen voordelen aan buiten Nederland. Men heeft dus alleen op Schiphol toegang tot de Privium ClubLounge, op andere vliegvelden zal men dus gewoon zoals de rest van de mensen moeten wachten op uw vlucht. Op Schiphol kan men genieten van Business Class inchecken, er hoeft niet gewacht te worden op de douane want men kan bij de irisscan gewoon doorlopen. Ook deze voordelen zijn er niet op andere vliegvelden.

Frequent Flyer Programma’s

Zonder een lidmaatschap van een frequent flyerprogramma van een luchtvaartmaatschappij zijn de voordelen van Privium dus erg beperkt. Om de vergelijking te maken met een dergelijke programma. KLM biedt de reiziger het ‘Flying Blue’ programma. Wanneer men met KLM of een van haar SkyTeam partners vliegt dan spaart men miles voor privileges. Wanneer men meer dan 25.000 miles gespaard heeft of in ieder geval 15 internationale vluchten gemaakt heeft dan is men automatisch ‘Silver’ member, dit is het eerste niveau.

Op dit ‘Silver’ niveau heeft men al vergelijkbare voordelen als het ‘Plus’ pakket van Privium. Zo kan men nu bij negen maatschappijen wereldwijd gebruik maken van de First/Business Class incheckbalies, men heeft voorrand bij de bagageafhandeling, extra bagagevrijstellingen en kan men, zij het tegen betaling, wereldwijd gebruik maken van de comfort en privileges in de lounges van KLM, AIR FRANCE en Delta. Deze privileges worden direct bereikt bij een frequent flyer programma. Vergelijkbare programma’s van andere maatschappijen als Lufthansa en British Airways bieden dezelfde voordelen op het eerste niveau dat bereikt kan worden.

Weinig toegevoegde waarde

Men kan dus stellen dat oordelend naar het voorgaande het Privium programma weinig toegevoegde waarde biedt. Privium richt zich hoofdzakelijk op zakelijke reizigers die geen tijd willen verdoen. Het is dus ook de vraag of deze mensen dan wel gebruik zullen maken van de Privium ClubLounge. Het Basic abonnement geeft alleen snelle grenspassage, hieruit mogen we dus concluderen dat snelle grenspassage de belangrijkste eigenschap is van Privium. Waarom dan al die andere dingen aanbieden is dan de vraag. Waarom zou een reiziger aan de ene kant lid worden van een programma om minder lang op een vliegveld te hoeven verblijven, om dan zijn ‘gewonnen’ tijd door te brengen in een lounge? Lounges zijn prettig voor transit passagiers, tussen lange vluchten even ontspannen en wat eten. Maar de Transitpassagiers, veelal buitenlandse reizigers op Schiphol, zullen geen Privium lid zijn. Het idee van een Lounge lijkt daarom ook overbodig.

Helaas biedt Privium voor slechts een aantal maatschappijen Business class inchecken. Men werkt dus nog niet met veel partijen samen, en misschien nog wel belangrijker, de grootste maatschappij die op Schiphol vliegt is, KLM, is geen onderdeel van deze samenwerkende partners… Het zou de reiziger ten goede komen wanneer er een link zou komen tussen de frequent flyer programma’s en Privium.

No-Q

Helaas voor Privium is er ook een project gaande wat het gehele programma zelfs overbodig kan maken wanneer men niet samen gaat werken om extra voordelen te bieden. Overal in de EU begint met een opkomst te zien van automatische grenspassage poorten die de identiteit van de reiziger controleert doormiddel van de informatie die opgeslagen is op de chip in het nieuwe biometrische paspoort. De informatie wordt vergeleken met een foto die gemaakt wordt van de reiziger en vooraf ingevulde ‘advanced passenger information’. Door deze technologie kan men dan de grens passeren zonder tussenkomst van een grensbewaker.

Ook op Schiphol is men bezig met deze technologie, het project genaamd No-Q’, (uitgesproken als no queue, wat engels  is voor geen wachtrij) zal grenspassage zoals men die nu kent in de toekomst waarschijnlijk overbodig maken voor passagiers met een EU paspoort.  Privium moet dus snel met andere speerpunten komen om het programma aantrekkelijk te houden voor de zakelijke reiziger. Wanneer dit niet gebeurd dan kan het maar zo gebeuren dat in de nabije toekomst het belangrijkste punt, de grenspassage, voor iedereen snel is.

De wens van de zakenreiziger

Natuurlijk is het Privium programma niet compleet overbodig. Zou dit zo zijn dan had het programma geen 44.890 leden hebben gehad, er zijn uiteraard voordelen. Zo kan het snel de grens passeren een gewin zijn voor de zakelijke passagier. Hij of zij hoeft niet in de rij te staan voor de douane en kan zo doorlopen, en alhoewel men dan gewoon aan achteraan kan aansluiten in de volgende rij, men heeft in ieder geval tijd gewonnen bij de douane.

Om dit programma echt een ‘must have’ te maken voor de zakelijke reiziger, dan zou men het moeten integreren met alle andere knelpunten die er zijn op Schiphol. Uit gesprekken met zakelijke reizigers op Schiphol blijkt dat het belangrijkste voor de zakelijke reiziger tijdswinst is. Men wil zo min mogelijk tijd op Schiphol doorbrengen, wachten kost veel geld. Wanneer men zakelijke reizigers wil winnen zal men dus de overige knelpunten als inchecken, bagage afgeven en de controle van handbagage en de persoon ook moeten aanpakken.

Toch in de rij

De zakelijke reiziger kan al thuis inchecken zoals iedereen, maar moet nog wel in de rij staan om zijn koffer af te geven. Het zou ideaal zijn als deze al op Schiphol was. In samenwerking met een luchtvaartmaatschappij zou men er dus over na kunnen denken om vierentwintig uur voor de vlucht tijdens het inchecken ook alvast een afspraak te maken om thuis of op kantoor de koffer van de reiziger op te halen. Dit geeft voor beide partijen voordelen. De koffer is nu luchtvracht voor de vliegtuigmaatschappij en kan op meerdere manieren naar de eindbestemming. Men kan dus de goedkoopste route kiezen, desnoods rond de hele wereld, als hij vierentwintig uur later maar op de eindbestemming van de reiziger is. De zakelijke reiziger hoeft zijn koffer niet meer in te checken en kan zo doorlopen met zijn ticket naar de grenspassage.

Een andere toevoeging die men zou kunnen maken is het als laatste laten boarden van de Privium passagier. Men kan zich namelijk afvragen waarom de business class en first class reizigers als eerste zouden mogen gaan zitten. Deze mensen moeten dus eerder bij de gate zijn en zitten dan ook nog eens als langste te wachten tot dat iedereen in economy een plakje heeft gevonden. Het lijkt andersom beter. Pas bij de gate aankomen als iedereen al zit, meteen doorlopen het vliegtuig in en nadat jij bent gaan zitten dan ook meteen vertrekken. Dit zou betekenen dat als je koffer die ochtend al opgehaald is, je al sinds de dag ervoor ingechecked bent en je binnen enkele seconden de douane voorbij kan lopen dat een Privium lid pas enkele minuten voor vertrek van het vliegtuig op Schiphol aan hoeft te komen.

Voor de zakelijke reiziger een ideaal alternatief, hooguit dertig minuten voor vertrek op het vliegveld aankomen zou voor velen ideaal zijn. Want ergens is het toch raar dat jij als Privium lid vooraan parkeert in de garage, thuis bent ingechecked, snel je koffer afgeeft, meteen doorloopt bij de douane en als business class passagier als eerste in je stoel zit, dat het vliegtuig dan pas vertrekt op het moment dat al die mensen die dat niet hebben eindelijk eens een plekje hebben gevonden.

Echte tijdswinst

Ook zal men moeten werken aan de inrichting van het programma. Zoals al eerder aangegeven is tijdswinst het grootste punt voor zakelijke reizigers. Men besteed dus weinig tijd in de Lounge, deze Lounge zou men kunnen ombouwen tot werkplekken. Het programma zou een stuk aantrekkelijker zijn wanneer de zakelijke reiziger vroeg naar Schiphol zou kunnen gaan om bijvoorbeeld het verkeer te vermijden en dan op Schiphol te werken. De tijdswinst zou groot zijn voor velen.

Daarnaast biedt Schiphol nauwelijks vergaderruimte voor groepen. Ook hier voor zou de Lounge gereserveerd moeten kunnen worden, wat is er sneller dan vergaderen met collega´s uit het buitenland om ze dan weer meteen op het vliegtuig naar het land van herkomst terug te sturen. Het is toch ergens idioot dat men collega´s invliegt om daarna dure tijd in het verkeer door te brengen naar een vergaderzaal ergens in de stad of misschien wel het land.

Samenwerken als sleutel naar succes

Concluderend kunnen we dus stellen dat het idee van Privium goed is, maar dat helaas de uitvoering matig is. Er zal veel animo zijn voor een programma dat de zakelijke reiziger echt helpt om de tijd die men besteedt op Schiphol terug te dringen of om de tijd die men daar moet doorbrengen nuttiger te kunnen gebruiken. Zo ontbreekt het nu aan ruimte om te werken of vergaderen, staat men nog steeds lang in rijen die men niet mag overslaan en biedt het opties die de zakelijke reiziger niet nodig heeft. Daarnaast is het van belang om meer samenwerking te zoeken met de frequent flyer programma´s van de verschillende luchtvaartmaatschappijen die er al zijn. Mensen die veel reizen en dus voordeel zouden kunnen hebben van dit programma zijn veelal ook frequent flyer bij meerdere programma´s, veel van de betaalde voordelen van Privium worden daar gratis aangeboden.

Privium is een neutrale partij op Schiphol die in combinatie met de maatschappijen veel voordelen kan bieden bij grenspassage, versnelde bagageafhandeling en het gebruiken van werkplekken. Wanneer dit zou gebeuren, dan zal Privium een goede optie worden voor veel zakelijke reizigers. Iets dat het in mijn ogen op het moment nog niet is.

 

Auteur:

Diederick Olijve

Student Logistiek Hogeschool van Amsterdam

 

7 thoughts on “Kan Schiphol’s Privium concurreren met KLM’s Flying Blue?”

Christian 6 jaar ago

Klinkt allemaal heel logisch, Je vraagt je af waarom schiphol hier zelf niet mee is gekomen.
Verder een interessant stuk!

Jan-Willem van den broek 6 jaar ago

Jammer dat men niet eerst zelf de zaken onderzoekt en ter plaatse gaat kijken, hoe het in werkelijkheid gaat. Met Privium heb je bij Schengen vluchten een aparte doorgang bij de veiligheidscontrole. Dit is een geweldige tijdswinst. Voorts magg je bij sommige maatschappijen als eerste aanboord.

Walther Ploos van Amstel 6 jaar ago

Jan-Willem: dat is precies waarom ik de kaart ook heb! Het spaart me elke reis een uur op Schiphol bij douane en security. Dat is absoluut winst (op Schiphol alleen).

Maar, ik reis met zowel FD-kaart, als Priority Pass (voor als we niet vliegen met KLM partners) en Privium. Voor USA zou ik nu ook Flux erbij moeten nemen. Dat zijn 4 kaarten met de nodige kosten (maar dan 600 euro per jaar).

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat Frequent Flyer programma’s als KLM’s Flying Blue daarop zelf niet inspelen met extra diensten. Als reiziger moet je nu nog met 4 of 5 kaarten aan de slag om snel en comfortabel te reizen, met net zoveel aanmeldingsprocedures en hoge kosten. Dat is niet handig. De luchtvaartsector is toe aan een OpenID voor frequente reizigers.

Vincent Wiers 6 jaar ago

De Privium lounge is een heerlijke plek om nog even te ontspannen vóór een reis. Deze heeft wat mij betreft dus wel degelijk toegevoegde waarde. Het vermijden van wachttijden bij de paspoortcontrole is wat mij betreft meer een zaak van het voorkomen van ergernis, in plaats van de werkelijke tijdswinst die ermee behaald wordt.

Overigens staat vóór de Privium apparaten regelmatig óók een wachtrij, of ze zijn zelfs defect. Het lezen van de kaart duurt tergend lang, en als de kaart dan geaccepteerd wordt, bots je tegen de toegangspoort aan, omdat die, bijna pesterig, pas een paar seconden erna open gaat, en er is geen manier om te zien dat deze ontgrendeld is.

Maar: waarom is de lounge na 20:00 dicht, en in het weekend zelfs helemaal gesloten? De laatste paar keer dat ik vanuit Schiphol vloog, kon ik om die redenen geen gebruik maken van de lounge.

Walther Ploos van Amstel 6 jaar ago

@Vincent: helemaal met je eens….
En schande dat ze in het weekend gesloten zijn! Wij reizen dan juist veel…
Maar, ze gaan vanaf oktober overigens wel op zondagen open (maar, helaas nog niet op zaterdag).
En de hapjes zijn nu serieus veel beter geworden (na klachten van reizigers).
Jammer is dat KLM HARDnekkig weigert mee te doen aan het programma. Het zou geweldig zijn als we daar ook business class kunnen inchecken.
Walther.

Ernesto 11 maanden ago

Sorry , anno 2016 is dit artikel echt niet meer up to date

harry 2 maanden ago

6 jaar later… de rijen bij paspoortcontrole zijn langer dan ooit. De poortjes voor automatische controle staan vaker uit dan aan.
Privium is nog steeds zijn geld waard voor de paspoortcontrole alleen. Het nut van de club lounge vóór de security check ontgaat me nogal; wie komt er nou een uur te vroeg op Schiphol? Als ik er ben, wil ik de security check achter de rug hebben, ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *