Koester de taxi in onze steden

Wie gebruikt er nooit een taxi in Amsterdam? Ik regelmatig. Na een nacht werken vind ik het fijn om weer veilig thuis te worden gebracht. Maar, ook mijn bejaarde buurtgenoot die voor controle naar het ziekenhuis kan niet zonder. Of, die toerist die met zware koffers naar Schiphol wil. We kunnen echt niet zonder.

Maar, de taxiklanten zijn niet tevreden. In de laatste taximonitor geven Amsterdammers de taxichauffeurs een 5 als rapportcijfer. Dat oordeel daalt de laatste jaren. Begin januari praat de gemeenteraad over hoe het nu verder moet met het taxibeleid. De rapportages van de dienst Handhaving en Toezicht over incidenten geven aanleiding tot zorgen over de kwaliteit en verstoringen van de openbare orde.

In het algemeen ben ik wel tevreden. Straattaxi's weigeren vaak de korte stadsritjes. maar, boeken met de mobiele app van TCA of Uber gaat prima. Ik krijg vakbekwame chauffeurs die de weg kennen en voorkomend zijn. Wat me wel dwars zit is dat die chauffeurs steeds vaker een eind om moeten rijden vanwege de vele nieuwe afsluitingen in de binnenstad. Een ritje van de club naar huis is 50 procent duurder geworden en duurt ook nog eens langer. Minder service voor meer geld?

Bij het terecht autoluw maken van de binnenstad is geen aparte status gegeven aan taxi’s. Ze lijken steeds minder welkom. Sommige chauffeurs durven ons niet meer voor de deur af te zetten vanwege de strikte handhaving. Terwijl de probleemloze beschikbaarheid van taxi’s juist het duwtje was dat wij nodig hadden om onze auto definitief de deur uit te doen. Buitenlandse vrienden snappen er soms niks van en voelen zich ten onrechte opgelicht. Het is niet gastvrij en niet klantvriendelijk.

Elk jaar rijden de Amsterdamse taxi’s 150 miljoen kilometers. Hoeveel daarvan zijn onnodige omrijkilometers? Minder afsluitingen, een efficiënter gebruik van straten en tram- en busbanen door taxichauffeurs en goede locaties voor standplaatsen betekenen een betere service, lagere ritprijzen en minder overlast. Een evaluatie is echt nodig.

Natuurlijk moet er meer gebeuren om de problemen met taxi’s aan te pakken. Belangrijke thema’s voor het taxibeleid zijn digitale handhaving op rijgedrag, hardere sancties, eerlijke arbeidsvoorwaarden, elektrische voertuigen, innovatieve mobiliteitsdiensten en, niet in de laatste plaats, minder straattaxi’s.

Met elkaar maken we in Amsterdam 15 miljoen taxiritten per jaar met een economisch belang van 300 miljoen euro. De taxi is een onmiskenbare schakel in de Amsterdam mobiliteit aanvullend op lopen, fietsen en het openbaar vervoer. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan voor een aantrekkelijke en leefbare stad. De taxiondernemers, de gemeente en de klanten zijn elkaar ergens kwijtgeraakt in de afgelopen vier jaar. Het overleg loopt stroef, de problemen worden steeds urgenter en de klant wint er niks mee. Hopelijk zetten in 2018 alle partijen de schouders onder een echte toekomstvisie.

 

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>