De logistiek achter de prijs winnende online boodschappen van Albert Heijn

 

De websupermarkt van Albert Heijn heeft gisteravond in Noordwijk de Excellence Award ontvangen in de categorie Levensmiddelen en Persoonlijke verzorging tijdens het Shopping Awards Gala in Noordwijk. Benieuwd hoe Albert Heijn de online boodschappen regelt? Albert Heijn maakte er een video over.

Een quote uit de video: ‘Ik had verwacht dat er allemaal robotjes voor mij aan de slag zouden gaan, maar het wordt gewoon met de hand gepakt’.

 

De jury over de categorie Levensmiddelen & Persoonlijke verzorging
De digitale markt voor levensmiddelen staat nog in de kinderschoenen, maar is daardoor zeker niet minder vernieuwend dan andere branches. Nieuwe methoden voor steeds snellere bezorging van producten – al dan niet vers – en het daarbij proberen te zoeken naar duurzamere oplossingen maakt deze markt zeer interessant, aldus de jury.

Picnic en Albert Heijn nemen als genomineerden de zorgen rond het doen van boodschappen bijna volledig uit handen van de consument. Het voorspellen van digitale boodschappenlijstjes, een bezorgbundel voor gratis levering gedurende een paar maanden, slimme bezorgvoertuigen die mobiel tot aan de voordeur gevolgd kunnen worden; de spelers in levensmiddelen experimenteren er op los.

Disruptor Picnic heeft een fanclub voor zijn merk gecreëerd, van vaste klanten en consumenten die staan te popelen om te mogen bestellen. Het veel grotere Albert Heijn gebruikt het voordeel van fysieke supermarkten om een serieuze omnichannel partij te worden, die als echte ondernemer verschillende projecten tegelijk test. In de markt voor persoonlijke verzorging draait het ook vooral om beleving in de webwinkel.

Bol.com heeft binnen Mooi & Gezond samen met zakelijke partners een enorm assortiment opgebouwd, dat wordt ondersteund door een digitaal stijlmagazine. De categorie is één van de snelst groeiende op het platform.

Waarom Albert Heijn on line?

Albert Heijn heeft volgens de jury het afgelopen jaar zeer goed de focus gelegd op zowel de transactie als de emotie bij online levensmiddelen. Het is een enorm gedegen organisatie, die toch flexibel opereert onder een holding en de kansen pakt om te ondernemen. De jury waardeert vooral de moed om te testen en te innoveren binnen de omnichannel van Albert Heijn. Albert Heijn is een bedrijf waar van geleerd kan worden. Wel zou de supermarktketen de klant centraler moeten stellen en wat disruptiever mogen zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *