Samenwerking tussen DHL en Sandd voor post

De ServicePoints van DHL gaan ook fungeren als Postpunt voor Sandd. Daarmee kunnen consumenten nu ook brieven versturen via deze winkels. Het postbedrijf Sandd introduceert daartoe een eigen postzegel, die met 60 cent bovendien aanzienlijk goedkoper is dan de huidige gangbare zegels van 78 cent. De eerste honderd servicepunten van DHL zijn inmiddels uitgerust als postpunt.

 

Alternatief voor briefpost voor de consument
Met de introductie van de Sandd-zegel krijgt de consument voor het eerst een alternatief voor het verzenden van brieven naar huisadressen. Sandd heeft daartoe een netwerk voor het aan-huis-bezorgen met een landelijke dekking, dat tot op heden met name werd gebruikt voor zakelijke poststukken, maar nu ook voor de individuele consument beschikbaar komt. De landelijke dekking aan de verzendkant wordt gerealiseerd door de servicepunten van DHL te gebruiken als afgiftepunt en tevens verkooppunt voor zegels.
De zegels zijn bedoeld voor post zónder haast. De aanmerkelijk lagere prijs die Sandd biedt, wordt mogelijk gemaakt door de efficiënte werkwijze en door bezorging op twee dagen per week, namelijk op dinsdag en vrijdag. Uit recent onderzoek van de ACM blijkt dat de bezorging van post steeds minder spoedeisend is. Bijna driekwart van de consumenten en mkb’ers geeft aan ook tevreden te zijn met een bezorgfrequentie van vier dagen of minder. Ook vindt bijna twee derde van de consumenten en mkb’ers de huidige postzegelprijs van € 0,78 zeer hoog.

 

Groeiend aantal services op groeiend aantal servicepunten
De komende tijd zullen zoveel mogelijk van het naar 2000 groeiende aantal DHL ServicePoints worden aangesloten op het Sandd-netwerk. Servicepunten voorzien in de duidelijke behoefte van de consument om online bestelde producten op een zelf gekozen moment af te kunnen halen. Verder dienen de punten voor het afgeven en verzenden van pakketten, zowel voor de consument als voor zakelijke klanten, bijvoorbeeld de kleinere webshop.

Voor de retailers die als een dergelijk servicepunt fungeren is dit een mooie extensie van hun aanbod, wat klanten trekt. Daarbij wil DHL winkeliers nog meer mogelijkheden bieden dan alleen als pakketpunt te fungeren. Brievenpost is zo’n service. In de naaste toekomst zijn ook andere services denkbaar, waarbij de shop fungeert als klantencontactpunt in aansluiting op een achterliggend landelijk of zelfs internationaal logistiek netwerk. Voor de consument betekent dit dat dergelijke services meer onder handbereik komen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>