Betalen voor 'Kiss and Ride' bij Schiphol? Natuurlijk!

Reizigers die met de auto naar Schiphol komen of gebracht worden, gaan mogelijk volgend jaar al fors meer betalen. Ook afhalers en brengen worden snel beprijsd om de verkeerschaos in piekuren en de vervuiling op de overbelaste luchthaven terug te dringen.

Dat blijkt uit plannen van Schiphol: "We denken er serieus over na om het verkeer van en naar Schiphol duurzamer te maken en de aan- en afvoer van passagiers  te verbeteren", aldus de woordvoerder van Schiphol in Telegraaf. Volgens hem wordt bijna een kwart van de in- en uitstappende reizigers gebracht en gehaald: "Daar zijn we niet blij mee, omdat dat files op toegangswegen en onnodige opstoppingen rond de luchthaven met zich mee kan brengen. We kijken serieus naar alternatieven. Ja, die kosten automobilisten dan geld."

Van alle bijna 70 miljoen reizigers laat 23 procent zich met de auto brengen en ophalen; dat zijn 15 miljoen reizigers. In de meeste gevallen betekent dat per reiziger twee keer een retourtje met de auto richting luchthaven. Slechts 11 procent van de reizigers komt met eigen auto en parkeert die op Schiphol. Ruim 40 procent komt en gaat met het openbaar vervoer. Taxivervoer speelt een kleine rol met minder dan 2 procent (cijfer Schiphol, 2017).

Voorzitter Frank Oostdam van de ANVR vindt beprijzen te rechtvaardigen: "Het gaat erom de chaos op en rond Schiphol te beperken. Het wordt in de Haarlemmermeer steeds krapper. Daarom zijn lange termijn oplossingen noodzakelijk."

De bereikbaarheid van Schiphol, ook voor de waardevolle luchtvrachtsector, is in gevaar met de sterke groei van de luchtvaart. Die bereikbaarheid raakt de hele Metropool Regio Amsterdam. De aanpak van automobiliteit van en naar Schiphol met beprijzen is interessant. Het openbaar vervoer is een goede optie. Het is ook eerlijker. Taxi’s betalen nu ook al voor het wegbrengen van reigers. Waarom anderen niet? Zelfs de koffers zijn geen reden meer om met de auto te komen. Dat laat je over aan PostNL.

Bijkomende effect is dat minder rijke passagiers, en budget airlines, dan wellicht gaan kiezen voor goedkopere luchthavens als de totale deur-tot-deur kosten omhoog gaan. Die spreiding is hard nodig.

Natuurlijk is het zaak dat Schiphol samen met NS inzet op het verbeteren van het openbaar vervoer bij Schiphol. Ook hier zijn de grenzen inmiddels meer dan bereikt.

Walther Ploos van Amstel.

Bron: ontleend aan Telegraaf op 17 juli 2018

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>