Is Superdirect echt een kostendoorbraak?

Superdirect.com denkt het grootste probleem opgelost te hebben bij de on line levensmiddelen. Met een volledig geautomatiseerd afhaalpunt kan de webwinkel direct aan de consument leveren tegen lage kosten. Distrifood kopt vandaag met 'Superdirect is kostendoorbraak'...

 

Superdirect.com is van start gegaan in Eindhoven. Online bestelde boodschappen kunnen 24 uur per dag worden opgehaald bij onbemande volautomatische afhaalpunten. ‘We pakken het stapje voor stapje aan, we hebben een lange adem’, stelt Henk Niemansverdriet in Twinklemagazine.

PUP

Het eerste punt is zaterdag feestelijk geopend in Eindhoven en vanaf vandaag kunnen de eerste consumenten hun boodschappen afhalen. Het pick up point van Superdirect is een efficiënte oplossing, het werkt 'onbemand' en ze gebruiken, naar eigen zeggen, weinig ruimte. Bij het pick up point wordt niet afgerekend, er staat geen personeel en het heeft geen etalagefunctie. Zo'n pick up point (PUP) kost per jaar € 200.000 aan huur, afschrijving, koeling en diepvriesinstallaties, onderhoud en toch ook wel personeel, schat ik aan de voorzichtige kant.

Kosten

Als we realistisch twee minuten als uitgangspunt nemen, dan kunnen in de drukke uren van 16.00 tot 19.00 iets meer dan 100 klanten per loket worden geholpen, laten we zeggen tot zo'n 400 klanten per PUP. Als nu eens gedurende de rest van de dag nog eens 200 klanten komen. Dan zijn er, in het beste geval, 200.000 ophalers per jaar. Dan komen de kosten op 1 euro per ophaler.

Dit zou, voor levensmiddelen, inderdaad een doorbaak zijn (als er inderdaad 200.000 ophalers komen), maar ook bij 50.000 ophalers is de PUP-oplossing nog steeds goedkoper (voor de webwinkel zelf) dan bezorgen. De doorbraak zit in de automatisering en het gebruik van de smart phone met QR-code.

Wordt het drukker rond zo'n PUP met meerdere afhaalloketten, dan voorzie ik wel verkeerskundige problemen, toestanden bij in het in- en uitparkeren, en in de directe woonomgeving van het PUP. Voor je het weet moeten verkeersregelaars in hun gele hesjes met schelle fluitjes de chaos in goede banen gaan leiden.

Echter, voor andere pakketjes is dit een te dure oplossing, zeker als consumenten niet dezelfde dag hun pakje komen ophalen. Thuis leveren blijft voor pakketjes de beste, en meest voordelige, oplossing.

Snelheid

Distrifood meldt: 'Het afhaalpunt van Superdirect onderscheidt zich niet alleen door zijn compactheid. Het is ook erg snel. Een klant die zich aan een automatisch loket meldt heeft binnen een minuut zijn dozen. Binnen anderhalve minuut is de automobilist weer van het terrein, volgens Superdirect. Bij het pick up point van AH kost het hele proces vier minuten, volgens Superdirect, en tijdens piektijden leidde dat al tot rijen voor de PUP’s'.

De klanten die thuis online een bestelling plaatsten kunnen de boodschappen afhalen aan een van de zeven loketten aan de Noord-Brabantlaan.  De logistieke uitdaging voor de pick-up-points is een korte wachttijd. Anders staat de straat in korte tijd helemaal vol, dat vinden de buren en andere ondernemers niet leuk, en verdampt het effect van het met gemak online bestellen. Met moderne mobiele informatietechnologie moet dat op te lossen zijn. Mijn TomTom gaat het PUP straks vertellen dat ik er over 5 minuten ben en welk loket vrij is. Dan staan mijn boodschappen alvast klaar. Dat is een echte pit-stop. Die biedt Superdirect nog niet...

Plezier en gemak

Ik zie een mooie toekomst voor de pick-up-points als je het gemak van ophalen combineert met het plezier van de winkel. Meer dan 60% van de Nederlanders doet het woon- en werkverkeer met de auto en even onderweg de boodschappen ophalen biedt gemak. De uitdaging de PUP's zit in het goed en veilig organiseren van de het afhaalproces, het bundelen van pakjes van verschillende webwinkels en het bieden van aantrekkelijke winkels waar we die laatste boodschappen voor een heerlijke avond thuis nog even kunnen halen.

"Ik zie mij hier wel boodschappen doen," zei mevrouw Aarts (30) uit Meerhoven zaterdag in het Eindhovens Dagblad. "Ik woon vlakbij in Waterrijk en heb een kind en een baan. Dus als ik door de week spullen tekort kom, waarom niet? Maar de grote wekelijkse inkopen blijf ik toch in m'n vertrouwde supermarkt doen. Met een karretje door een winkel struinen vind ik gezelliger." Inderdaad is zo'n onbemand PUP niet echt gezellig.

Misschien is Superdirect inderdaad die kostendoorbraak die on line boodschappen bestellen nodig heeft. Ik ga het met veel belangstelling volgen en zie hierin mooi casemateriaal voor mijn studenten.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>