Zwaar vrachtverkeer sloopt historische Amsterdamse kademuren

De gemeente Amsterdam moet dringend kaderenovaties uitvoeren. Zo’n 200 van de in totaal 500 kilometer kades dreigen te verzakken als er niets gebeurt. Maar het prijskaartje bedraagt maar liefst 5 miljard euro. Geld dat er niet is.

Zware verkeer

Vooral de 500 à 600 vrachtwagens die dagelijks over de historische Amsterdamse kades rijden, zijn de boosdoener. “Een vrachtwagen die langs de grachten rijdt, heeft een impact van 200.000 personenauto’s”, zegt stadslogistiek expert Ploos van Amstel in de Telegraaf. Van een bestelbusje hebben de kades geen last. Maar het zware vervoer tast de Amsterdamse kades aan. Vooral afval-, bouw- en horeca-verkeer is eigenlijk veel te zwaar voor de bestaande kades. De verzakkingen vormen een bedreiging voor bomen en gebouwen in de omgeving.

Samenwerking met bouwsector

Om de muren op te knappen is 5 miljard euro nodig. Bovendien zijn er te weinig bouwbedrijven die deze specifieke kennis in huis hebben. Met de huidige capaciteit kan de stad 1 kilometer per jaar renoveren. En dat is veel te weinig. Uit pure noodzaak heeft de gemeente zich tot bouwsector gericht; kan het goedkoper en sneller?

“Om de kwaliteit van de binnenstedelijke kades sneller op orde te krijgen, is innovatie nodig”, stelt een woordvoerder van de gemeente. “De gemeente Amsterdam heeft zichzelf als doel gesteld om bij de werkzaamheden aan kademuren: meer ruimte te bieden voor innovatie en vernieuwing; en de kennis, expertise en creativiteit van de markt hierbij optimaal te benutten. Wij zoeken bedrijven met innovatiekracht die slimme oplossingen bedenken voor een of meerdere van de volgende uitdagingen: het proces van vervangen van binnenstedelijke kademuren versnellen; levensduurkosten verlagen; hinder en overlast voor de omgeving verminderen. De slimme oplossing kan bestaan uit: innovatieve uitvoeringsmethode, vernieuwend kademuurconcept of een combinatie van beide”.

Bron: Telegraaf

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *