Boos op Bongo…

Ik krijg regelmatig een bon als ik een gastlezing geef voor studenten. In de keukenla hier liggen Boekenbonnen, Hotelbonnen, Bijenkorfbonnen, VVV-cheques en EntertainmentCards. De Hotelbonnen verbrand ik ter plekke ritueel na eerdere ervaringen met die bon. Voor de overige kaarten is een levendige handel op Marktplaats.nl als ze niet verlopen zijn.

Een paar maanden geleden kreeg ik een Bongo-Belevenis Bon Gastronomie. Die studenten snappen wat ik wil! De bon is op een dubbeltje na 90 euro. Dat is een mooie start van een eenvoudig, doch voedzame maaltijd. De bon die ik kreeg is nog maar een paar maandjes geldig… snel reserveren dus.

In de mooie doos zit een boekje met het aanbod van restaurants. In Amsterdam zijn dat vier restaurants waaronder New Dorrius en Seven Seas in de buurt zijn. Beide restaurants melden aan de telefoon dat ze niet meer meedoen met de bon. Dat was een domper op de vreugde… Klaarblijkelijk mag dat van de kleine lettertjes van Bongo.

Een teleurgesteld belletje naar de Bongo helpdesk leert dat er inmiddels acht restaurants in Amsterdam zijn die wel meedoen. Een van onze favorieten op de lijst is Brasserie Flo. De website meldt: ‘Een brasserie met zeevruchtenbuffet en Parijse chic. Rood velours op de banken, glimmend koper, retrolampen, bediening met een wit schort voor’. Daar willen we heen. Helaas kan de Bongo helpdeskmedewerker van ‘reserveringen’ geen reservering maken bij Flo.

De Bongo bon geeft recht op een standaard arrangement. Meestal is dat een 3 of 4 gangen verrassingsmenu. Een menu dat elk restaurant standaard op de kaart heeft staan voor 35 tot 45 euro. Het aanbod is steevast zonder wijn en andere zaken. Het is dus net als met de Hotelbon. Er komen nog de nodige kosten bij voor je drankjes en koffie. Bij Flo kwam er nog zo’n 70 euro bij… Geen probleem. We hadden een prima avond, heerlijk eten en een geweldige bediening. Ze scoren op Tripadvisor niet voor niets zo goed. Maar, een echt kado is die bon dus niet.

Waar ben ik teleurgesteld over? Je betaalt met de bon 10 tot 20 euro meer voor het eten, dan wanneer je gewoon bij het restaurant was binnen gewandeld, en je hebt geen keuze. Toen ik Bongo via Twitter om uitleg vroeg kwam die al snel: ‘De waarde van wat je krijgt, stemt overeen met wat het restaurant normaal aanbiedt. Wij beweren niet dat ’t met ’n Bongo goedkoper is’.

De Bongo bon is prima als kado als je de krijger meer wilt laten betalen voor het eten dan normaal, geen keuze wilt geven, hij of zij tevreden is met een verrassingsmenu, en het ook geen probleem vindt om aan het eten van de avond de PIN-pas te trekken om de extra’s te betalen. Dat wil ik niet. Voor mij dus liever geen Bongo bon meer….

Walther Ploos van Amstel.

10 thoughts on “Boos op Bongo…”

Bart Van Brabant 5 jaar ago

Hallo,

De moraal van dit verhaal is dus: “Studenten, geef die man nu gewoon Cash geld” en hij zeurt er niet meer over 🙂

Prima story – ik ben blij dat iemand het hier eens neerschrijft. Ga ik toch ook eens checken of dit hier in Belgie ook zo is. Wellicht nog een graadje erger want we worden vaak nog harder in de luren gelegd in dit kleine landje.

Bedankt voor de tip.

Bart Van Brabant

Bongo 5 jaar ago

Beste,

Een woordje uitleg over de Bongo Beleveniscadeaus lijkt ons op z’n plaats. Zoals de naam het zelf aangeeft, is een Bongo een cadeau en geen kortingsbon. Het is dus niet zo dat wanneer je bij één van de partners aan tafel gaat je meer krijgt voor de prijs die je anders zou betalen (voor dezelfde gerechten).

Wel is het zo dat onze partners zich er contractueel toe verbinden om onze klanten een maaltijd aan te bieden die qua prijswaarde gelijk is aan wat je er zonder Bongo ook voor zou betalen. Indien dit laatste niet wordt gerespecteerd, wordt het restaurant hier ook op aangesproken en in het slechtste geval wordt het contract zelfs verbroken. Feedback van onze klanten is dan ook van essentieel belang opdat we hierover kunnen blijkven waken en onze kwaliteit kunnen garanderen.

Helaas zijn er in deze tijd van crisis verschillende restaurants die de deuren moeten sluiten, bovendien kan niet elk eethuis op eender welke dag een tafeltje garanderen. We menen dat de Bongo voldoende alternatieve keuzes aanbiedt waardoor u als klant een andere keuze kan maken.

Wij staan achter ons product en de kwaliteit die we willen aanbieden. We nemen feedback dan ook zeer ter harte. Daarom gaven we in onze tweets ook aan dat we zouden terugkomen op uw opmerkingen, van zodra we meer informatie hadden. New Dorrius heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. Dat gaven we gisteren al aan. Aangezien deze geen contract met ons heeft afgesloten (en deze aangaf het niet te willen overnemen), konden we niets anders dan op onze website aan te geven dat men er niet meer met de Bongo terecht kon. In onze boekjes staat daarom duidelijk aangegeven dat je errata en wijzigingen op de website kunt vinden. Afgaand op dat u dit restaurant wilde reserveren, vermoeden wij dat u in het bezit bent van een vorige editie van de Bongo Gastronomie. In die editie staat Flo Amsterdam niet opgenomen, wat meteen verklaart waarom dit restaurant u geen tafel kan aanbieden.

Vriendelijke groet,

Bongo

Jeanette 2 jaar ago

Ook boos op Bongo!

We kregen na een relatiedip van familie een Bongo bon voor luxe champagneontbijt. Heel lief! en goedbedoeld. We boekten bij een bakkertje in Eindhoven. Leuk om Eindhoven eens te bezoeken (we hebben er familie) en we zouden er dan een gezellig dagje uit van maken. De naam schrok al iets af maar in Eindhoven is niet veel keuze en omdat we weten dat sommige bakkertjes hele gezellige eetzaaltjes hebben waar het je aan niets ontbreekt gaven we het voordeel van de twijfel.

Bij aankomst troffen we in een achteraf straatje een bakkerij ‘a la Bakker Bart, met in de winkel wat kleine ongemakkelijke tafeltjes.

Tot onze verbazing werden we daar aangezet. “Daar staat koffie en thee (op een wankel tafeltje aan de zijkant in grote thermosflessen met drukknop) en daar is ons buffet (wijzend naar een glazen vitrine van 150 cm breed waar wat smoezelig een kleine uitstalling aan producten was uitgespreid)”.  Dit buffet bestond uit hardgekookte eieren, plakje fabrieksham/kaas, ranzige zalmsalade en hele tomaten. Alleen de broodjes waren vers en erg lekker, beetje jammer dat in een van de broodjes een steentje zat waar ik een kies op heb afgebroken. Normaal alle begrip hoor, dit kan gebeuren maar dit was wel de druppel! Toen wij vroegen of we een kopje cappuccino konden krijgen, in plaats van de oude thermospotkoffie die al behoorlijk lang in de kan zat, werd ons dit gepresenteerd in papieren bekertjes met houten roerstaafje…Het was er zo koud (winkeldeuren open) dat we met ons jas aan hebben ontbeten.

Toen ik vroeg of ik van het toilet gebruik mocht maken kreeg ik te horen: “mevrouw wij hebben geen klantentoilet, het dichtstbijzijnde toilet is bij de Hema, hier de straat uit en dan rechts”…we kwamen uit Zoetermeer! Schandalig!!!! Uiteindelijk was ik een kwartier weg en moest ik bij de Hema nog € 0,40 cent betalen voor het toiletgebruik. Op dat moment werd het bijna lachwekkend als het niet eigenlijk heel triest zou zijn.

Deze locatie is totaal ongeschikt voor wat Bongo mett de begeleidende tekst suggereert. Omdat papieren bekertjes ongeloofwaardig lijken als het gaat om luxueus ontbijten maakten we foto’s, ook van het teleurstellende menu.

Deze locatie is prima voor mensen die op doortocht of tijdens het winkelen even een lekker broodje met koffie willen nuttigen of iets willen meenemen voor onderweg maar totaal niet voor een sfeervol en luxe ontbijt waar toch bijna € 25,– voor is betaald. Als we voor € 12,50 waar voor ons geld hebben gekregen dan is dat veel, dat is gauw verdiend!

Kortom, wij kijken niet met plezier op dit uitje terug. Het sfeervolle en naar wij hoopten ook wat romantische ontbijt werd een onvergetelijke belevenis, dat wel! Maar allesbehalve in positieve zin. Achteraf moeten we er maar heel hard om lachen maar dat is niet wat het cadeau moet losmaken denk ik. Zonde van het geld en van het originele cadeau, want als het allemaal goed gaat is zo’n Bongo cadeau natuurlijk hartstikke leuk!

Bongo reageerde op onze klacht met: jammer dat het teleurstellend was maar dat zij het ontbijt kwalitatief zeker wel goed vinden. Dat het indedaad geen luxueuze locatie is dus dat ze dat wel snapten (waarom zit deze zaak dan in het bestand als je een luxe, gezellig en sfeervol ontbijt verkoopt op de bon?) en dat ze onze bevindingen zouden doorgeven aan het “etablissement”

Jos Penders 2 jaar ago

Mensen,

Koop geen cadeuabonnen, belevenissen of wat dan ook bij clubs als Bongo etc.

Bonnen zijn te beperkt in te leveren en hebben een beperkte geldigheid.

Optie: geef niets, het inleveren van bonnen levert de verkrijger ergernis op.

Geef VVV bonnen welke vrijwel overal in te levren zijn en een onbeperkte geldigheidsdatum hebben.

Bert Wolters 2 jaar ago

Geef gewoon geen cadeaubonnen. Cadeaubonnen bieden altijd een beperkte keuze, waar je de ontvanger mee opzadelt. Als je niet weet wat je moet kopen geef dan gewoon geld. Prozaïscher dan een cadeaubon? In ieder geval veel praktischer voor de ontvanger.

Fam. bekend 9 maanden ago

Wij kregen ook de Bongo-bon een bon uit eten met wijn, wij hebben er 2 jaar overgedaan om hem te kunnen inleveren dus ook nog verlengd kost je trouwens nog 10 euro ook, nu hebben wij deze bon dan eindelijk kunnen verzilveren op 2e kerstdag in Amsterdam, de bon had een waarde van 69,90 en wij mochten voor 49,90 besteden de rest zelf bij betalen dus dat was toch nog zo`n 30 euro en wat een slecht eten het was bij het restaurant Maya, voor ons geen Bongo-bon meer alleen maar ellende en je wordt ook nog belazerd want je krijgt niet de waarde van de bon wat wij nu gegeten hebben kun je eigenlijk ergens anders veel goedkoper doen maar ja de bon he je laat het dan maar zo dus echt geen succes.

FAm bekend bij de Firma 9 maanden ago

Hierbij onze reactie voor de 2e keer ik kan de 1e niet terug vinden maar het toch erg belangrijk dat een koper weet waar hij/zij aan begint. Na veel bellen eindelijk een restaurant gevonden die onze bon wilde verzilveren en ja een bon van 69.90 konden alleen verzilveren voor 49.90 maar ja wat doe als je er albent oke goed dan alles bij elkaar toch nog 35 euro bij moeten betalen en eten was dat toch echt niet waard een stukje vlees met verslapte sla blaadje en wat friet dus niks bijzonders en een kopejes soep vooraf broodje zelf betalen drank en friesdrank ook geen toetje . Er zijn hier geen woorden voor zo slecht en dat voor Amsterdam rest. Maya`s. Hopelijk krijgen wij ons geld nog terug al heb ik daar een hard hoofd in ik kan er nog kwaad over worden een bon die je al twee jaar in de kast hebt liggen en die nergens kwijt kan en als het dan kan dan wordt je nog opgelicht voor 50 Euro ongeveer.Nogmaals slechte zaak eigenlijk moet een of ander programma op de tv er maar eens aandacht aangeven misschien helpt dat wel, zo als ik lees ben ik niet de eenige die zo is iets mee maakt. Gr.

Finy Thewissen 5 maanden ago

Te laat, hebben ook een diner bon gehad, met een waarde van 89,90. Op de site van bongo staat bij restaurant wat wij bezochten deze bon geeft recht op een 5 gangen diner.
Toen we er zondag waren kregen we een wit papier voorgehouden met vis of vlees, ook mochten we nog een vooraf of dessert uitzoeken dus maar 2 gerechten.
Hebben voor soep, en varkenshaasje gekozen.
Dessert en drank zelf betaalt.
Toch nog op hun menukaart kunnen kijken bieden ze tournado van ossehaas aan , en kalfsfilet voor 24, 75.
Terwijl wij dus voor varkensvlees en een soep 44,95 hebben betaalt.
Na 2 mailtjes naar hun gestuurd geen reactie, klacht brief bij Bongo ingestuurd ook nog geen reactie.
Al met al waren we 120, euro kwijt.
We waren in hotel Best Western in Slenaken Zuid Limburg

G Van der Kramer 3 maanden ago

Helaas ook een slechte ervaring met Bongo. Kregen een hotelbon van 100 euro, maar bij het reserveren van een hotelkamer van 100 euro moesten we 20 euro bijbetalen, bij hotel Wildhout in Ommen.Rare regeling.

Coos van Beek 1 maand ago

Ik heb een zoete zonde bon gekregen,
Ik woon in Zwolle. Daar kan ik de bon nergens inleveren.
Toen in Meppel, Amersfoort, Amsterdam geprobeerd.
Helaas…
Gemaild met Bongo. Geen antwoord gekregen.
Toen gebeld met een medewerkster. Ze gaf toe dat er vele bedrijven hun samenwerking hadden opgezegd. Maar er zijn nog wel een paar bedrijven, waar je de bon kan inleveren.
Ik heb haar gezegd dat ik het jammer vind dat die bedrijven , die niet meer mee doen,niet van de lijst zijn gehaald.
Ik doe niets meer met de bon. Ik raad iedereen aan of een pasje van een restaurant te geven of geld. Maar nooit een Bongo bon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *