CBS: we shoppen meer on line en hebben meer klachten

Nederlanders doen hun inkopen steeds vaker online. In 2017 kocht meer dan een kwart levensmiddelen of cosmetica via internet, een jaar eerder was dat nog minder dan een vijfde. Kleding en sportartikelen worden nog altijd het vaakst online gekocht. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS-onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2017’.

Met meer online shoppers stijgt ook het aantal klachten. Zei in 2016 nog 42 procent van de personen het afgelopen jaar problemen te hebben ervaren, in 2017 was dit 45 procent.
Te late levering van bestelde producten is het meest genoemde probleem; bijna een kwart klaagde hierover. Op de tweede en derde plaats volgen technische problemen bij het bestellen of betalen (13 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (10 procent).

Nederlandse consumenten kochten in de eerste helft van 2017 voor ruim 600 miljoen euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dit is een groei van 19 procent ten opzichte van de eerste helft van 2016. Dit meldt het CBS op basis van lopend big data onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels.

Bron en grafiek: CBS.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>