Consumentenbond: kritisch over post- en pakketbezorging

Deze maand presenteert de Consumentenbond de resultaten van een onderzoek onder 4.600 consumenten naar post- en pakketbezorging door TNT, Sandd en DHL. De resultaten zijn slecht… verkeerd bezorgd, kwijt geraakt en een slechte klachtenafhandeling. Is dit de wake-up call voor de sector?
De meest voorkomende problemen bij pakketbezorging zijn:
– Pakket bij anderen bezorgd (53%)
– Pakket elders moeten ophalen (45%)
– Pakket van een ander ontvangen (38%)
– Het duurde erg lang voordat een pakket werd bezorgd (33%).

 

De meeste klachten zijn er over TNT (80% van de klachten). Met name verkeerd bezorgde pakketten, schades en onterechte ‘niet thuis’ berichten scoren hoog. Dat de meeste klachten over TNT gaan is niet verrassend gezien het 80% marktaandeel van TNT bij de pakketbezorging.

Bij DHL gaan de klachten vooral over het niet achterlaten van een bericht of het niet nakomen van een toegezegde tweede bestelpoging.

 

Klachtenafhandeling

Over de klachtenafhandeling zijn consumenten ronduit ontevreden: 60% geen aan die matig tot slecht te vinden. Slechts 18% is tevreden. Veel consumenten geven aan dat de track & trace informatie met name bij TNT hapert (20% consumenten had hiermee problemen).

 

Postagenschappen

Bij 75% van de consumenten sloot afgelopen jaar een Postkantoor in de buurt. Toch is de tevredenheid over de (nieuwe geopende) postagentschappen hoog.

4 thoughts on “Consumentenbond: kritisch over post- en pakketbezorging”

Walther Ploos van Amstel 7 jaar ago

Een lezenswaardig artikel over TNT, Sandd en andere postbedrijven in Nederland http://www.lrb.co.uk/v33/n09/james-meek/in-the-sorting-office

p. van der Werf 6 jaar ago

Ik zie geen DPD staan maar die zijn minstens zo slecht of slechter.
DPD is een duits bedrijf die een poging doet om ook in NL aanwezig te zijn.

Jerry sandifort 2 jaar ago

Mijn pakket bij DHL verkeerd gesorteerd nu kan ik langer wachten mijn inziens moeten ze dat dan corrigeren en er alsnog een koerier opzetten zodat ik mijn product op tijd krijgt

DE KONING 3 maanden ago

Als ik het goed begrijp gaan jullie akkoord met een bezorger (DHL E.A) welke telkens eenzijdig de bezorgdatum en tijden verandert en verwacht dat je ineens een hele dag thuis bent? Plannen is voor ons op deze wijze niet meer mogelijk. Wordt steeds gekker met die bezorgers en ik moet telkens mijn product ergens in de stad ophalen terwijl voor verzending aan huis is betaald!

Gaan we niet meer doen, we kopen allen nog op rekening of in het geheel niet meer en laten het pakket retourneren naar de verkoper indien de bezorger zijn 1e geplande afspraak niet nakomt. Klant is koning, niet de bezorger!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *