Grote zorgen over veiligheid chauffeurs in Calais

Er zijn vrachtwagenchauffeurs die zo genoeg hebben van de problemen met illegale migranten bij de Kanaaltunnel dat ze niet meer op Calais willen rijden. Bij de Eurotunnel bij Calais bestormen tientallen migranten de vrachtwagens, forceren de deuren en proberen in de wagens te klimmen. 

Directeur Piet Daniëls van het Eindhovense transportbedrijf Scherpenhuizen maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn chauffeurs bij Calais en kondigt op Omroep Brabant aan zelf polshoogte te gaan nemen: "Ik wil zelf zien wat er nu eigenlijk aan de hand is. De situatie met migranten die in Calais vrachtwagens bestormen om illegaal te reizen loopt uit de hand. Mijn chauffeurs zijn gewoon bang." Volgens TLN is dat geen uitzondering. "Chauffeurs worden bedreigd, bekogeld met stenen en zijn gewoon bang. We horen van onze leden dat dit fenomeen steeds erger wordt."

Chauffeurs in de knel

Een bijkomend probleem is dat als de Britten illegalen vinden in een vrachtwagen, de chauffeur en het transportbedrijf juridisch vervolgd worden voor mensenhandel. De Britse wetgeving voorziet niet in 'vermoedens van onschuld'. Aan de andere kant van het water is de Franse politie niet in staat chauffeurs en voertuigen te beschermen tegen de aanvallen. Daarnaast wordt de situatie steeds gevaarlijker, omdat chauffeurs bedreigd worden als zij zich verzetten tegen de immigranten. Al eerder werden twee Nederlandse chauffeurs opgepakt voor 'mensensmokkel'. Dit is te bizar voor woorden.

Beveiligde terminal

De beheerder van de Eurotunnel laat weten dat nog dit jaar bij Calais een beveiligde terminal voor vrachtwagens wordt aangelegd. Er moet plaats komen voor zo'n 250 vrachtwagens die daar veilig kunnen staan. TLN is blij met die stap. Nu krijgen veel chauffeurs de opdracht na Gent niet meer te stoppen.

Op de parkeerplaatsen naar Calais lopen chauffeurs al het risico lastiggevallen te worden door migranten. Een plek in Calais waar ze veilig kunnen uitstappen is dan ook welkom, laat TLN weten. TLN wil ook dat de politie meer controleert op de route van Gent naar Calais, zodat een veilige tussenstop voor chauffeurs ook weer mogelijk wordt.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Volgens De Jong is het migrantenprobleem in Calais ernstig. "Het is aan de ene kant enorm welke risico's mensen nemen om aan boord te gaan en aan de andere kant levert het veel schade op voor transporteurs." Daarom vindt hij dat er snel actie moet worden ondernomen.

Het plan van de Europarlementariërs, transportorganisaties en vakbonden bestaat uit tien punten:

1. Betere doorstroming en beveiliging van de toegangswegen naar Calais

2. Grotere parkeerplaats binnen beveiligd gebied zodat je altijd rijdend binnen kunt komen

3. Betere beveiliging van de corridor tussen de Franse en de Britse controlepunten

4. Vergroting van het aantal rijbanen bij de Franse en Britse douane van 2 naar 3

5. Alle chauffeurs die hierom vragen, moeten een CO2-check kunnen krijgen (daarmee kunnen mensen in vrachtwagens worden opgespoord)

6. Inzet van langere treinen via de tunnel en vlottere doorloop bij de tunnel (er zijn nu nog veel storingen in het laadsysteem om de vrachtwagens op de trein te krijgen)

7. Plaatsen barrières en hekken langs de aanrijroute om toegang voor migranten lastiger te maken

8. Chauffeurs die de speciale hulplijn van de Franse politie bellen, moeten kunnen rekenen op politieassistentie binnen 15 minuten (zoals door Frankrijk in januari toegezegd)

9. Verplaatsing tentenkampen van migranten naar locatie buiten Calais en deze migranten daadwerkelijk opvangen

10. Voor Britse instanties: chauffeurs niet beboeten als ze zich hebben gehouden aan de UK Borders Checklist en voorafgaande controles hebben laten uitvoeren door de Franse autoriteiten