Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Bouwhubs bieden vooral ook kansen voor producenten van bouwmaterialen

Er zijn veel initiatieven voor regionale bouwhubs in Nederland. Soms tijdelijk, soms voor meerdere jaren, soms klein voor een enkele aannemer en soms groot voor samenwerkende aannemers. Soms ligt het initiatief bij de aannemers, soms bij de groothandel. Regionale bouwhubs bieden vooral voordelen voor bouwleveranciers en -producenten (en hun logistieke partners). Toch ontbreken ze vaak aan de gesprekstafels.

Servicelogistiek kan niet zonder slimme stedelijke hubs

Veel steden in Nederland gaan vanaf 2025 langzaam op slot voor dieselvoertuigen. Meer dan de helft van de voertuigen rijdt rond in de service-, bouw- en installatiesector. Dan moet je nu nadenken over de aanschaf van elektrische servicebusjes. Maar, de overstap naar elektrische servicebusjes is niet eenvoudig vanwege alle spullen die je mee moet nemen.

Waarom Swapfiets nooit geld gaat verdienen…

Swapfiets heeft over 2020 een verlies van bijna 15 miljoen euro gemaakt. Dat blijkt uit KvK-cijfers van FD. De omzet is in 2020 met bijna zeventig procent toegenomen naar 39 miljoen euro; er rijden ruim 200.000 Swapfietsers rond. Dat zijn gemiddeld 5.000 fietsen per stad waar Swapfiets nu actief is. Per fiets is het verlies 75 euro per jaar (ruim 35 procent van de omzet).

Scotch & Soda gaat RFID inzetten bij online en offline

De nieuwste generatie RFID-tags van Checkpoint Systems geeft Scotch & Soda meer inzicht in de voorraad en maakt producten beter beschikbaar.
Klanten die bij Scotch & Soda winkelen hebben binnenkort een veel grotere kans om de juiste broek, rok, jas of trui te vinden dankzij de samenwerking met Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen.

Deelstepjes in de stad? Liever niet!

Veel aanbieders van deel- of huurstepjes lobbyen om toegang te krijgen tot de stoepen in onze steden. In nagenoeg alle landen om ons heen zijn de stepjes neergezet. Moeten wij dan onbevangen volgen? Overal is het beeld hetzelfde: een puinhoop op de stoep, veel ongevallen met vooral jongeren die onder invloed de steps gebruiken, irritatie over de snelle stoepracers en een ondeugdelijke kwaliteit van de stepjes. Ze zijn in Nederland terecht simpelweg verboden.

Maaltijdbezorging blijft groeien

Maaltijdbezorging is sinds de coronacrisis explosief gegroeid. Ruim 38 procent van de consumenten zegt meer maaltijden tijdens de coronapandemie te hebben besteld. Snelheid van bezorging is een belangrijke factor voor succes. Bijna de helft van de consumenten verwacht bezorging binnen 20 tot 30 minuten.