Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Wanneer mogen voetgangers zelf meepraten over voetgangersbeleid?

Van 7 tot 10 oktober is Rotterdam de trotse gaststad van de conferentie Walk21. Honderden experts uit de hele wereld praten met elkaar over hoe je steden beter kunt inrichten voor voetgangers. En dat is nodig, het wordt steeds drukker op straat en in het verkeer. Lopen is een goede oplossing om steden leefbaar en aantrekkelijk te maken.

Autoluw Amsterdam? Dat gaat stadslogistiek merken

Het stadsbestuur van Amsterdam heeft de Agenda Amsterdam Autoluw gepresenteerd. Hiermee wil de stad werken aan ‘meer lucht, meer ruimte en een bereikbare stad’. Branche-organisatie evofenedex juicht de ambitie toe en constateert dat de agenda zich duidelijk uitspreekt dat “de stedelijke logistiek vormt een levensader voor de stad”.

Amsterdam zet in op stadslogistiek over water

Voor de toekomst vindt de gemeente Amsterdam het van groot belang om de vaarwegen voor transport te gebruiken en zo de wegen, kades en bruggen te ontlasten. Goederenvervoer over water bevindt zich echter nog in een ontwikkelingsfase. De gemeente start onder zoek en pilots om meer inzicht in de behoefte van de markt te krijgen.

Met maximaal 7,5 ton de binnenstad in. Hoe regelen we dat?

Door de slechte staat van de kades en bruggen in Amsterdam, kunnen zware vrachtwagens niet overal meer komen in de stad. Dat probleem speelt ook in andere oude binnensteden en in buurten rond die binnensteden. Niet alle rioleringen, niet alle bruggen en niet alle kademuren zijn gebouwd voor zwaar vrachtverkeer.

Nieuwe opleiding elektrisch vervoer voor specialisten en adviseurs

Elektrische vervoer heeft de toekomst. Producenten introduceren nieuwe betaalbare modellen met een grotere actieradius en een kortere laadtijd. Daardoor groeit ook de vraag naar specialisten die over voldoende vakkennis beschikken om particulieren en bedrijven te kunnen adviseren in de overstap naar elektrisch rijden.

Ondernemers steken 160 mln in stadslogistiek centrum in Amsterdamse haven

Ondernemers Beelen en van der Wallen steken €160 mln in een logistiek centrum in de Amsterdamse haven. Via een nieuw te bouwen distributielocatie aan het Noordzeekanaal willen zij milieuvriendelijke levering van pakketjes, bouwmateriaal en horecabevoorrading over het water mogelijk maken.