Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

INretail wil meer digitale winkelstraten. Gaat dat werken?

INretail pleit in hun nieuwe rapport over de maatschappelijke meerwaarde van retail voor het stimuleren van lokale online platforms: ‘Zo’n online infrastructuur gebaseerd op wat de lokale gemeenschap belangrijk vindt, verbindt vraag met aanbod. Zo kan dat grote lokale aanbod online ontsloten worden voor het algemene belang. Bovendien helpt het de winkelstraten in onze steden en dorpen vitaal te houden’.

Betekent Web3 het einde van de grote platforms?

Een reactie op Twitter van Mischa Rus over de razendsnelle boodschappen van Gorillas was stof tot nadenken. “Flitsbezorgen kan ook via de klassieke manier; even de buren vragen (via de buurtapp). Zoals recentelijk persoonlijk gedaan met succes. Was vergeten champignons te kopen. Binnen 7 minuten op de stoep. Coronaproof met een glimlach”.

10 februari: zero emissie vervoer vraagt om strategische visie van fleetmanagers

De transitie naar zero emissie vervoer vraagt om een heldere strategische visie van fleetmanagers en ondernemers. Wegtransport moet duurzamer. Maar hoe zit het met de bedrijfseconomische uitdagingen? Zoals het financieren van uw vloot, of het afstoten van huidige voertuigen. Het wordt gestimuleerd door de overheid, maar hoe pakt u het aan?

Besteldrukte: het wordt tijd dat gemeenten wat gaan doen

In 2021 groeide de pakketmarkt naar 800 miljoen pakjes (dat is inclusief de zakelijke B2B-markt). Consumenten gingen ook massaal meer levensmiddelen online kopen; bij Picnic, Hellofresh, Crisp en Albert Heijn, maar ook bij de flitsbezorgers. Bovendien lieten consumenten steeds grote boodschappen thuis bezorgen zoals meubels en witgoed; tweemansdistributie bij Ikea, Leen Bakker en Coolblue.

Nieuwe uitgave ‘Highly Competitive Warehouse Management’

Er is een nieuwe uitgave uit van ‘Highly Competitive Warehouse Management‘ van Jeroen van den Bergh. Het boek is al meer dan 10 jaar het basisboek voor iedereen die een warehouse ontwerp of de processen in het warehouse wil aanpakken. Hij ziet drie valkuilen voor managers van warehouses: blijven hangen in het brandjes blussen, nieuwe technologie invoeren voordat de processen kloppen en keteninitiatieven ontplooien vanuit een ondergeschikte positie.