Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Bart Banning (ABN-Amro): transportplatforms hebben de wind in de rug

In de huidige geopolitieke situatie hebben transportplatforms de wind in de rug. Dat constateert Bart Banning, sectorhoofd Transport & Logistiek bij ABN-Amro. Hij was een van de sprekers op een bijeenkomst die Quicargo organiseerde om hun vernieuwde platform te onthullen. Supply Chain Magazine was erbij.

Niet elke schuur is een ‘last mile’ cityhub

Als je de vakbladen volgt dan lijkt er een hausse in het aanbod van ‘last mile’ cityhubs. Maar, niet elke schuur is geschikt als ‘last mile’ cityhub. Waaraan moet een cityhub voldoen om echt te kunnen functioneren als een echte cityhub? De belangrijkste vraag: met wie wil je samenwerken in stadslogistiek? Kijk in elk geval verder dan alleen de huurprijs per vierkante meter.

In de KvK Innovatie Top 100 staan negen bedrijven uit de logistieke sector

In de KvK Innovatie Top 100 staan negen bedrijven uit de logistieke sector. De logistieke bedrijven die een notering hebben in de zeventiende KvK Innovatie Top 100. Bedrijven die het overzicht halen hebben vaker een onderscheidende propositie en bewijs in de markt. Bedrijven die afvallen, hebben vaak nog onvoldoende bewijs in de markt opgebouwd. Dat zegt niet dat ze geen goed idee hadden.

De zin en onzin van zero emissie zones stadslogistiek

Er wordt op Linkedin veel geschreven over zero emissie zones voor stadslogistiek. Ook veel onzin. Zoals dat veel binnensteden in 2025 op slot gaan voor dieselbusjes en -vrachtwagens. Simpelweg niet waar! Wat is er wel bekend? In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een nul-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd. Inmiddels heeft al een aantal steden het voornemen om een nul-emissiezone in te voeren.