Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Bol.com gaat pakjes zelf op de fiets bezorgen

De dag die je wist dat zou komen… Na het succes van eigen bezorging bij Coolblue krijgt ook bol.com een eigen bezorgplatform met vrachtfietsen. Cycloon en bol.com kondigden vandaag een strategische samenwerking aan waarbij bol.com aandeelhouder wordt van Cycloon (met als doel een volledige overname over vier jaar).

Leestip: duurzaam online shoppen

Heleen Buldeo Rai houdt van duurzaam online shoppen; zij is er op gepromoveerd. Heleen heeft er nu een boek over geschreven waarmee ze de lezer aan de hand neemt langs de ‘customer journey’. Dat we ons niet hoeven te schamen voor online bestellen wisten we al. Maar, het kan nog veel duurzamer met minder impact op verkeersdrukte, verkeersveiligheid en milieu.

Bezorgplatform Local Heroes gaat landelijk

Vrijdag (op de dag van de ondernemer) is de startup Local Heroes officieel geopend. Het e-commerce platform, waarmee het mogelijk is om boodschappen te bestellen bij lokale ondernemers, is nu beschikbaar op 5 plekken in Amsterdam en via 23 click & collect locaties bij bakkers door heel Nederland.

Amsterdamse raadsleden stellen vragen over overlast flitsbezorging

De fractie van GroenLinks in de Amsterdam gemeenteraad kreeg de laatste tijd meerdere signalen van misstanden en overlast als gevolg van de komst van flitsbezorging in Amsterdam. Deze bedrijven hebben zich in korte tijd in onze stad gevestigd, veelal op plekken midden in woonwijken en winkelstraten. Veel van deze bedrijven zijn 24 uur per dag werkzaam wat betekent dat bewoners ook ‘s nachts overlast ervaren.

Bouwhubs bieden vooral ook kansen voor producenten van bouwmaterialen

Er zijn veel initiatieven voor regionale bouwhubs in Nederland. Soms tijdelijk, soms voor meerdere jaren, soms klein voor een enkele aannemer en soms groot voor samenwerkende aannemers. Soms ligt het initiatief bij de aannemers, soms bij de groothandel. Regionale bouwhubs bieden vooral voordelen voor bouwleveranciers en -producenten (en hun logistieke partners). Toch ontbreken ze vaak aan de gesprekstafels.

Servicelogistiek kan niet zonder slimme stedelijke hubs

Veel steden in Nederland gaan vanaf 2025 langzaam op slot voor dieselvoertuigen. Meer dan de helft van de voertuigen rijdt rond in de service-, bouw- en installatiesector. Dan moet je nu nadenken over de aanschaf van elektrische servicebusjes. Maar, de overstap naar elektrische servicebusjes is niet eenvoudig vanwege alle spullen die je mee moet nemen.