Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Logistieke samenwerking tussen transporteurs steeds meer vanzelfsprekend

ABN Amro

ABN Amro presenteerde de tweede uitgave van een drieluik dat zijn samen met Transport en Logistiek Nederland en FENEX uitgeven onder de titel ‘logistieke waarde creëer je samen’. Het eerste deel van het drieluik is in februari gepubliceerd. Hierin is ingegaan op het belang van partnerships tussen logistieke dienstverleners en verladers.

Fietsers: ga toch lopen!

Onze steden worden steeds voller. Vrachtwagens, auto’s, bussen en fietsers vechten tot de dood erop volgt om de publieke ruimte. De afgelopen twee weken waren er vier dodelijke ongelukken met vrachtwagens en fietsers in Amsterdam. Amsterdam wil in 2016 weer fietsstad worden. Moeten we daar nu wel zo blij mee zijn? Of is het de hoogste tijd dat Amsterdam zich kandidaat stelt als de wandelstad?

Transporttarieven gaan licht omhoog

De vrachtprijzen in het Europese wegvervoer zijn in het tweede kwartaal met 1,2% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Dat wijst de Transport Market Monitor van Capgemini en Transporeon uit. In vergelijking met het eerste kwartaal gingen de vrachtprijzen met 11,5% omhoog, maar dat is een normaal seizoenseffect.

Overall Transport Effectiveness: hoe meet je prestaties in transport?

In transport gaat het vandaag om operational excellence. Dankzij veel gegevens uit boordcomputers en TMS-systemen hebben transportbedrijven steeds beter inzicht in hun operationele prestaties. Overall Transport Effectiveness (OTE) kijkt naar de daadwerkelijke benuttingsgraad van het materiaal; waar zitten de marge killers. Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Logistiek.nl.

Het biertje kan best goedkoper als kroegen meer samenwerken

Sinds de millenniumwisseling en gecorrigeerd voor inflatie, is bier in de cafébedrijven consequent duurder geworden. Bij de supermarkten is het tegendeel waar, maar daar is dan ook geen sprake van een fijnmazige, en prijzige, stedelijke distributie door de brouwers zelf. Supermarkten kunnen nog wel eens stunten, omdat ze in vergelijking tot de cafébedrijven meer winst uit andere producten kunnen halen.