Walther Ploos van Amstel

Berichten van Walther Ploos van Amstel

Jan Fransoo tijdens VLW 2022 over de logistiek van het stilstaan

Jan Fransoo was spreker tijdens de Vervoerslogistieke Werkdagen 2022. Hij had een stevige boodschap: “We hebben met al onze mooie bezorgconcepten, efficiënte stedelijke distributie, wereldwijde ketens, en hoge serviceniveaus, een logistieke keten gecreëerd die de voorraad in de afgelopen tien jaar grofweg tenminste heeft verdubbeld. En we hebben geen enkele aandacht gehad voor de onbedoelde neveneffecten”.

Waarom stelt HelloFresh de aandeelhouders teleur?

HelloFresh bezorgde in 2021 bijna 1 miljard maaltijden bij 7 miljoen huishoudens. De omzet steeg met 60 procent naar 6 miljard euro met een winst van bijna 160 miljoen euro. De omzet moet in 2022 met een kwart groeien. De aandeelhouders zijn niet onder de indruk. De koers van het aandeel HelloFresh daalde met 50 procent het afgelopen halfjaar. Zij vinden dat er meer nodig is. Het mag wel wat ambitieuzer.

Logistiek vastgoed? Op = op

In de foodsector zijn de laatste 10 jaar veel distributiecentra gebouwd. Het draagvlak voor nog meer distributiecentra daalt. Daarom moeten bedrijven naar een efficiëntere en slimmere aanpak van hun distributie samen met partners. Op Foodlog schrijf Walther Ploos van Amstel over het nijpende tekort aan logistiek vastgoed in de foodsector.

INretail wil meer digitale winkelstraten. Gaat dat werken?

INretail pleit in hun nieuwe rapport over de maatschappelijke meerwaarde van retail voor het stimuleren van lokale online platforms: ‘Zo’n online infrastructuur gebaseerd op wat de lokale gemeenschap belangrijk vindt, verbindt vraag met aanbod. Zo kan dat grote lokale aanbod online ontsloten worden voor het algemene belang. Bovendien helpt het de winkelstraten in onze steden en dorpen vitaal te houden’.

Betekent Web3 het einde van de grote platforms?

Een reactie op Twitter van Mischa Rus over de razendsnelle boodschappen van Gorillas was stof tot nadenken. “Flitsbezorgen kan ook via de klassieke manier; even de buren vragen (via de buurtapp). Zoals recentelijk persoonlijk gedaan met succes. Was vergeten champignons te kopen. Binnen 7 minuten op de stoep. Coronaproof met een glimlach”.

10 februari: zero emissie vervoer vraagt om strategische visie van fleetmanagers

De transitie naar zero emissie vervoer vraagt om een heldere strategische visie van fleetmanagers en ondernemers. Wegtransport moet duurzamer. Maar hoe zit het met de bedrijfseconomische uitdagingen? Zoals het financieren van uw vloot, of het afstoten van huidige voertuigen. Het wordt gestimuleerd door de overheid, maar hoe pakt u het aan?

Besteldrukte: het wordt tijd dat gemeenten wat gaan doen

In 2021 groeide de pakketmarkt naar 800 miljoen pakjes (dat is inclusief de zakelijke B2B-markt). Consumenten gingen ook massaal meer levensmiddelen online kopen; bij Picnic, Hellofresh, Crisp en Albert Heijn, maar ook bij de flitsbezorgers. Bovendien lieten consumenten steeds grote boodschappen thuis bezorgen zoals meubels en witgoed; tweemansdistributie bij Ikea, Leen Bakker en Coolblue.