Logistiek moet niet sexy, maar productiever!

Gezien de vele calamiteiten in de supply chain in de afgelopen jaren is de lage volwassenheid in risicomanagement bij inkopers zorgwekkend. Dit is de conclusie uit onderzoek door KPMG onder 600 inkoopprofessionals wereldwijd. Slechts 4 procent van de respondenten in de industrie heeft supply-chain risico’s volledig onder controle en 16 procent is bijna zover.
De groothandel in Nederland moet duurzamer worden. Teveel inkopen, derving en onverkoopbare voorraden zijn belangrijke redenen voor onduurzaamheid. De groothandel is belangrijk voor de Nederlandse economie. De groothandel heeft een jaaromzet van 383 miljard euro met daarin 142 miljard euro aan export, een toegevoegde waarde van 43,5 miljard euro en een winst van 13 miljard euro. In de branche werken 530.000 mensen.
De scenariostudie “Delivering Tomorrow: Logistics 2050” schetst vijf toekomstscenario’s en hun impact op de handel en industrie. De studie is gebaseerd op verwachtingen en projecties van 42 deskundigen met verschillende achtergronden.
Eind januari werd in Utrecht de allereerste Logistieke Webshop van het Jaar Award uitgereikt. De jury bespreekt de bijzondere logistieke lessen van de winnaar Nespresso met Twinkle Magazine.
Nederland kent op dit moment 37.500 webwinkels van heel klein tot erg groot . En het worden er snel 45.000 webwinkels. De omzet in de webwinkels groeit de komende jaren met 15 tot 20 procent.
Ik ben consument. Mijn persoonlijke gegevens zijn bij webwinkels niet meer veilig. Ik vertrouw al die mensen die zeggen dat het dan nu wel goed komt gewoon niet meer. Beter hang- en sluitwerk? Er zijn in Nederland 75.000 woninginbraken per jaar ondanks al dan hang- en sluitwerk.
Welke transportmanager zou niet graag meekijken over de schouders van de chauffeur? Hoe gaat hij om met zijn truck? Wat is zijn brandstofgebruik? Het kan vandaag allemaal met boordcomputers en fleetmanagementsystemen. Maar wat vinden we ervan als straks verzekeraar TVM of de overheid ook over die schouder wil meekijken?
Op dit moment staan de ‘Pearl River delta’ en de ‘Yangtze delta’ in China in de belangstelling als de ‘powerhouses’ van het Chinese economische model. Vijf van de tien belangrijkste havens in de wereld zijn in deze twee delta’s gevestigd. Maar, hoe gaat eigenlijk met onze eigen mainports?
Processes are becoming more complex due to outsourcing, globalization, products becoming services and ever shorter product life cycles. It is getting harder to seamlessly synchronize these processes in supply networks: perfect planning prevents poor performance.