Gebrek aan nieuwe regelgeving staat inzet lichte elektrische voertuigen in de weg

In het klimaatakkoord krijgen lichte elektrische voertuigen (LEV’s) een belangrijke rol in het terugdringen van de uitstoot van CO2, fijnstof, stikstof maar ook in het oplossen van problemen bij stedelijk vervoer van personen en goederen, zoals congestie, lawaai en bereikbaarheid. In Europa én daarbuiten is de transitie naar lichte elektrische voertuigen al in volle gang. In Nederland stagneert het.

Al anderhalf jaar ligt de regelgeving voor lichte elektrische voertuigen stil. Na het tragisch Stint ongeluk in september 2018 lijkt de eerste paniek bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) plaats te hebben gemaakt voor besluiteloosheid. Sindsdien zijn de regels voor de branche onuitvoerbaar, voert de RDW geen keuringen meer uit, staat de productontwikkeling bij ondernemers stil en is de gebruiker in verwarring. De brancheorganisatie voor elektrisch transport (DOET) maakt zich zorgen.

Kwaliteitssysteem voor LEV's

Eind 2018 presenteerde DOET, samen met partners (de HAN en Lloyds Register), het initiatief om een kwaliteitssysteem voor de LEV-branche te ontwikkelen. De op te stellen kwaliteitseisen omvatten afspraken over bedrijfsprocessen waarmee de kwaliteit gewaarborgd wordt en gecontroleerd kan worden. Het sluit aan bij de voorkeur van dit kabinet om de verantwoordelijkheid voor product- en verkeersveiligheid te delen met de markt. De branche bood een reikende hand maar het aanvankelijke enthousiasme van Ministerie en RDW verdween al snel in de ministeriële stress om veiligheid, toezicht en handhaving.

Europese regelgeving

Vanuit de OvV, de markt maar ook vanuit de Tweede Kamer wordt steeds benadrukt dat een Europese regelgeving voor LEV’s veruit de voorkeur heeft. Verbazend is dat het Ministerie hiervoor een goede kans heeft laten lopen toen begin 2019 een nieuwe CEN norm gepubliceerd is voor Personal Light Electric Vehicles. Nederland kiest voor nationale regels, terwijl de meeste Europese landen regelgeving hebben ontwikkeld op basis van de CEN norm.

Gemiste kansen

De onduidelijkheid houdt aan. Onzekerheid over regelgeving is funest voor de markt. Internationale ondernemers die succesvol werken met LEV in andere Europese landen, heroverwegen een Nederlandse vestiging. Investeringen gaan aan onze neus voorbij. Inmiddels hebben verschillende ondernemers hun LEV activiteiten noodgedwongen gestopt en staken anderen verdere productontwikkeling. Verzekeraars sluiten geen polissen. De klant is in verwarring en wacht af of koopt een niet-gekeurd voertuig.

DOET en partners roepen daarom de minister van Infrastructuur en Waterstaat op om proactief en constructief te bewegen om innoverende en passende mobiliteitsoplossingen te realiseren.

 

Bron: Vereniging DOET.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ed
Ik zou vooral ook Legaalrijden.nl volgen. Zij zetten zich zeer actief in voor de legalisatie van LEVs.