Goed opdrachtgeverschap: hoe doe je dat?

Steeds vaker wordt in de samenleving gevraagd naar ‘goed opdrachtgeverschap’. Wat hiermee bedoeld wordt, is echter lang niet altijd hetzelfde. Rond de rol van de opdrachtgever zijn verschillende paradigma’s ontstaan, verschillende manieren waarop naar het opdrachtgeverschap wordt gekeken.

Opdrachtgeverschap in negen paradigma’s

Tien auteurs hebben een boek geschreven over hun eigen manier van kijken: Opdrachtgeverschap in negen paradigma’s. Jan den Hollander en Edwin van Dieën hebben vervolgens de samenhang en de verschillen tussen de paradigma’s in beeld gebracht.

Mensen kijken vanuit hun eigen positie op een bepaalde manier naar de eigen omgeving. Deze manier van kijken zit meestal stevig aan je verankerd. Dit boek kan je helpen om te herkennen vanuit welk paradigma je naar het thema opdrachtgeverschap kijkt. Je krijgt de beschrijving van negen paradigma’s.

Als je de verschillende benaderingen leest, dan merk je vanzelf bij welke daarvan je je thuis voelt. Kennelijk kijk je zo. Het lezen van de andere beschrijvingen roept wellicht een gevoel op van wat moet ik er mee of maar dit heeft toch niks meer met opdrachtgeverschap te maken?

Juist bij deze nieuwe paradigma’s kun je vinden waar je eigen paradigma niet mee om weet te gaan. De onmacht en frustraties in het ene paradigma zijn vaak goed aan te pakken met de zienswijzen van de andere paradigma’s.

Het boek is te koop bij Managementboek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *