Hogeschool van Amsterdam onderzoekt zero emissie servicelogistiek

Hoe bereik je als monteur, hovenier, thuiszorgmedewerker, installateur of andere servicelogistieke partij je klant in de stad? Het blijkt een steeds grotere uitdaging door ruimtegebrek, congestie, parkeerkosten en de gemeentelijke plannen voor emissievrije zones in 2025.

Servicelogistiek via hubs

In het onderzoeksproject ‘Servicelogistiek via hubs’ worden de beste hubmogelijkheden voor (lichte) elektrische voertuigen achterhaald, om efficiënt en emissievrij klanten in steden te bedienen. Maar voor goede oplossingen zijn servicelogistieke ondernemers nodig die meedenken. Een hub is een stallingslocatie waar de servicemedewerker van transportmiddel kan wisselen en indien gewenst ook materialen opgeslagen en ingeladen kunnen worden.

Mogelijke oplossingen zijn er genoeg, maar welke heeft de voorkeur van de stad, de klant en de servicelogistieke bedrijven? Via een vragenlijst wordt met dit project de logistieke behoeften, wensen en belemmeringen van servicelogistieke bedrijven in kaart gebracht. Vervolgens worden met deze resultaten de beste hublocaties in de praktijk uitgeprobeerd en passende businessmodellen onderzocht. Bent u een servicelogistieke onderneming en denkt u graag mee over de toekomst van servicelogistiek in de stad? Vul dan de vragenlijst in.

 

Overstappen, overladen of anders?

Een voorbeeld van een efficiënte en emissievrije oplossing om als servicemedewerker de stad in te gaan, is overstappen op een vrachtfiets of een ander (licht) elektrisch vrachtvoertuig. Maar op welke locatie stap je over? Geef je de medewerker een vrachtfiets en start hij/zij vanuit huis? Of komt hij/zij met het openbaar vervoer om van daaruit verder te moeten? En wanneer er met de auto gereisd wordt, zou parkeren bij een groothandel een mogelijkheid zijn? Een legio aan opties die in de vragenlijst aan bod komen en door servicemedewerkers beoordeeld dienen te worden!

Initiatiefnemers

Het initiatief voor dit project komt van Hoek, een hoveniers- en groenvoorzieningsbedrijf. Zij werken veel in de grote steden en merken dat hun groenprojecten steeds moeilijker bereikbaar zijn en parkeren in de stad een klus op zich is. Daarnaast komt ‘zero-emissie-2025’ eraan, heeft steeds minder personeel een rijbewijs en willen medewerkers flexibel werken. Goede redenen voor Mark Berger van Hoek om Amsterdam Economic Board om raad te vragen, die continu aan een slimme en duurzame toekomst van Amsterdam werken. Binnen de kortste keren is een projectgroep geformeerd waarbij de Hogeschool van Amsterdam (met het netwerk van het Gas op elektrisch project), DOCKR Mobility en Feenstra aanschuiven en waar de oplossingen uiteen worden gezet.

Volgende stappen

De Hogeschool van Amsterdam vraagt de vragenlijst uiterlijk 23 april in te vullen, zodat ze de resultaten op 24 april kunnen bespreken in een webinar. Een uitnodiging hiervoor volgt na het invullen van de vragenlijst. In de zomer staat het advies klaar voor de beste opties en passende businessmodellen. In het najaar streven we ernaar een of twee praktische pilots uit te voeren. Daarna wordt een gratis Tips & Tricks-boekje voor servicelogistieke bedrijven vrijgegeven. 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>