Inspiratie nodig voor 2019? Appie Tomorrow!

Albert Heijn gaat de supermarkten rigoureus aanpakken. Traditionele kruideniersproducten zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen deels plaatsmaken voor eethoeken, veel meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Mogelijk worden er ook winkels gesloten. Het consumentengedrag verandert en de retailer moet meebewegen.

De traditionele supermarkten van Albert Heijn kregen in 2017 minder klanten over de vloer dan het jaar ervoor. Kwam in 2016 nog zo’n 88% van de huishoudens in een AH-winkel, dit jaar duikt het percentage onder de 80% (bron GFK). De supermarkten verliezen niet alleen terrein aan concurrerende winkels, maar ook aan de eigen AH to go convenience winkels, AH.nl en de Ahold webwinkel Bol.com. CEO van Ahold Delhaize Europa Wouter Kolk trekt uit de daling van het aantal supermarktklanten in het FD de conclusie dat de supermarkten van Albert Heijn ‘een andere functie’ moeten krijgen.

Appie Tomorrow

Eerder dit jaar kwam ‘Appie Tomorrow – Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025‘ uit. Met dit boek gaat Albert Heijn in gesprek met het publiek en belanghebbenden over voor de levensmiddelensector relevante maatschappelijke thema’s. De levensmiddelenwinkels staan op de drempel van een nieuw tijdperk. Het speelveld is enorm snel aan het veranderen, met nieuwe spelers, nieuwe technologieën en nieuwe concepten.

Met het boek Appie Tomorrow presenteert Albert Heijn een toekomstverkenning van hoe op weg naar 2025 de wereld gaat veranderen. In het boek worden zes thema’s belicht waar, naast de Albert Heijn directie, vooral buitenstaanders zoals trendwatchers, leveranciers, ondernemers, start-ups en professoren hun visie op geven en vrijuit nadenken over trends en ontwikkelingen.

De thema’s zijn:

  • Duurzame samenleving
  • In verbinding met de consument
  • Technologie en data
  • Werk van de toekomst
  • Voeding van de toekomst
  • Winkelen in de toekomst.

De vele lessen en praktijkvoorbeelden in het boek bieden iedere manager die dichter bij de veranderende consumenten (en andere klanten) wil staan ongeacht de positie in de distributieketen of distributiekanaal. Inspiratie voor 2019 en verder.

Het boek is te koop bij Managementboek.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *