Leestip: succesvol de stap maken naar de abonnementeneconomie – Subscribed

Ricoh ontdekte al 25 jaar geleden dat de toekomst niet meer lag in het verkopen van printers. De toekomst was: betalen per printje (‘meterclick’) en het slim organiseren van documentstromen. Swapfiets, met die blauwe bandjes, doet dat succesvol met de verhuur van fietsen. Netflix en Spotify hebben de DVD’s en CD’s definitief uit onze kast verdreven.

Producten maken steeds meer plaats voor diensten, waarbij de grens tussen een hard product en zachte service vervaagt. Software is software-as-a-service. De auto maakt plaats voor mobility-as-a-service. Door de verdienstelijking staat de individuele klant aan het roer. Dit vraagt onder meer om een goede afstemming van vele processen en een hoge kwaliteit van de interne organisatie: orderverwerking, installatie, updates, training, facturatie, aftersales en retourstromen moeten piekfijn in orde zijn. Dit zal  een omkering van processen. Deze moeten nu vanuit de klant, en op basis van de prestaties die hij of zij verwacht, worden ingericht.

‘Subscribed‘ beschrijft waarom het abonnementsmodel de toekomst van veel bedrijven zal zijn. En, hoe bedrijven dat voor elkaar kunnen krijgen. Subscribed is een boek over de strategie achter het verdienmodel van de ‘abonnementseconomie’ geschreven door Tien Tzuo met Gabe Weisert.

Bedrijven als Spotify, Netflix en Adobe hebben het voortouw genomen, maar ze gaan ook andere bedrijven raken in informatietechnologie, transport, retail, media, opleidingen, gezondheidszorg, en zelfs huisvesting. Het boek geeft inspirerende voorbeelden, maar neemt managers ook mee de hand met waardevolle lessen over het ontwikkelen van de diensten, het leveren van de service, de economie achter abonnementen en niet in de laatste plaats het behouden van klanten.

Een mooi kado om te kopen, te krijgen of te geven.

Walther Ploos van Amstel.

 

1 thought on “Leestip: succesvol de stap maken naar de abonnementeneconomie – Subscribed”

Sara Due 2 weken ago

Een goed marketeer weet dan dat hij meer waarde moet toevoegen aan het product. Of het product onderscheidend maken, wat in feite ook een manier van waarde toevoegen is. Zo kan je auto gewassen worden terwijl hij geparkeerd staat. Of kan een elektrische auto worden opgeladen aan het stopcontact. Dan is gelijk het probleem van geluid- en luchtvervuilingoverlast aangepakt. Anti-marketing was ooit een beproefd middel, dachten City Marketeers, om auto s uit de stad te weren. Bijvoorbeeld door de stoplichten de stad in, juist niet op elkaar af te stemmen, waardoor u van rood licht naar rood licht rijdt. Weinig parkeerplaatsen in de stad en met hoge tarieven. en veel opbrekingen en omleidingen, die ook nog eens slecht aangegeven staan. Weinig controle op en aanpak van auto-inbrekers. En nu de laatste anti-marketing innovatie: de Italiaanse methode (daarbij slaan jongens op een scooter de ruit van een auto in om bijvoorbeeld een tas weg te grissen), welke breeduit in de media wordt gepromoot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *